Levensstijl: 8 tips tegen ochtendstress

Tips tegen ochtendstressOchtendstress dat komt bij mij niet voor. Toch? 8 tips tegen ochtendstress. Mijn ochtenden – voordat iedereen naar school of werk is – verlopen altijd kalm, moeiteloos en vol aandacht naar elkaar. En die van jou? Een eigen bedrijf hebben of een verantwoordelijke baan èn een gezin, kan uitmonden in ietwat stressvolle situaties ‘s morgens. Op zijn minst zijn de ochtenden uitdagend te noemen. Zou je willen dat je ochtenden wat kalmer en moeitelozer verlopen? Ook als iedereen thuis blijft en er toch gewerkt moet worden? Dat kan!

door: Lorraine Simoons.

Tips tegen ochtendstress met kinderen

ochtendstress met kinderen

Met deze 8 tips tegen ochtendstress kun je vol energie, kalm en met veel zin je werkdag beginnen. Elke dag. Hoeveel kinderen je ook hebt. En bovendien vaart je gezin er wel bij. Iedereen  en is ook happy.

  1. Maak een lijstje: niet vergeten

    Als de ochtend niet jou beste moment van de dag is -dat is bij mij het geval, maak dan een lijstje van de dingen waarvan je bang bent dat je ze ’s morgens vergeet en plak dat op de koelkast of het magneetbord in de keuken. Zoals: niet vergeten om dossier X mee te nemen en eerst te tanken.

  2. Zet het ontbijt vast klaar

    Zet alle ontbijtspullen ’s avonds vast klaar. Dek de tafel, vul de waterkoker en/of het koffieapparaat, zodat je alleen wat knoppen hoeft in te drukken en vrijwel direct kunt ontbijten. Probeer het zo te plannen dat je samen ontbijt, dat is wel zo gezellig.

  3. Maak voor iedereen lunchpakketten klaar

    Een heel gemakkelijke is: maak de overblijf lunches de avond van te voren klaar. Als je ze in de koelkast bewaard zijn ze helemaal nog vers tegen de tijd dat je kinderen ze gaan eten. Laat grotere kinderen dat ook doen. Als dat ritme er eenmaal inzit merkt iedereen dat het veel gedoe scheelt in de keuken tijdens het ochtendspits uur.

  4. Maak je eigen lunch klaar: preppen

    Zelfs je eigen broodtrommeltje dat je natuurlijk bij je hebt als je veel onderweg bent en misschien geen lunchgelegenheid hebt, maak je van te voren klaar.

  5. Leg alle tassen klaar met de juiste spullen erin

    Het zelfde kun je toepassen met de spullen die je moet meenemen als je de volgende dag op pad gaat. Zoals: laptoptas, privé-tas, sleutels, i-phone en wat je nog meer mee moet nemen. Leg alles op een vaste plek, dan weet je zeker dat je ’s morgens in de drukte niets vergeet. En het bespaart je het bij elkaar zoeken. Doe dat ook samen met je kids voor hun schooldag. Hebben ze gym?

  6. Leg kleding klaar voor de volgende ochtend

    Leg je kleding klaar voor de volgende ochtend. Natuurlijk doe je dit ook bij de kleding van je kinderen. Leg alles ‘s avonds klaar, je weet dan of er bv iets in de was zit of nog gestreken moet worden, of dat er een knoop ontbreekt. Je legt ook alle accessoires erbij en checkt of je laarzen zijn gepoetst. Scheelt heel veel stress in de ochtendspits thuis. Leer dit ook je kinderen. Vanaf een jaar of 8 kunnen ze al heel goed zelf hun kleding uitzoeken en klaarleggen. Train je kinderen daarin en help ze eraan herinneren als ze ouder zijn. Ook voor je (eventuele) partner kan dit een hele handige tip zijn.


    LEES OOK: Een stress vrije weekplanning het kan echt met deze 10 tips


  7. Voorkom spitsuur in de badkamer

    Als je een groot gezin hebt en/of een kleine badkamer, dan kan de ochtend uitmonden in ruzie wie er het eerste mag en boze gezichten omdat iemand anders dan in tijdnood komt. Een dergelijke situatie kost iedereen veel energie. Dit kun je voorkomen door je badgewoonten te veranderen. In bijvoorbeeld Japan is het de gewoonte om ’s avonds een uitgebreid badritueel te hebben. Dit zou je hier kunnen doorvoeren door ’s avonds de haren te wassen en uitgebreid te badderen (met elkaar!) en ’s morgens slechts op te frissen, make-up, haar bijkammen en hup je bent klaar.

    Wil toch iedereen onder de douche in de ochtend, dan voorkom je ergernis met een eenvoudig badkamer schema. Een optie om het badkamer gebeuren te versnellen is niet alleen voor jezelf, maar voor eventuele dames-in-de-dop een makkelijk te onderhouden kapsel te overwegen.

  8. Plan vooruit, ook voor bijzondere gelegenheden

    Vooruit plannen is het toverwoord. Soms is het niet een gewone ochtend maar staat er iets speciaals te gebeuren zoals je kind / partner is jarig, dat vieren jullie ’s morgens en er moet worden getrakteerd of er is een themadag op school en daarvoor moet er iets worden meegenomen. Zodra bekend is wanneer er iets anders dan anders staat te gebeuren zet je dit direct in de agenda met een reminder erbij. Zet in je actielijst wat er moet gebeuren. Zoals een verjaardagstaart, cadeautje, nieuwe outfit. En zet de deadline erbij.  Als het iets is wat meer tijd vergt – traktaties voor 32 kinderen – plan dit dan ruim in, zodat je op de ochtend zelf er geen omkijken meer naar hebt.

  9. Sta op tijd op!

    Een hele goede tip is: sta eerder op. Dit druist misschien tegen je gevoel in van, ik ben geen ochtendmens! Maar het hoeft niet veel eerder, misschien maar een kwartiertje. Als je ochtenden te vol zijn, kan dit net dat beetje lucht geven, om de ochtend kalmer en met meer aandacht naar elkaar te laten verlopen. Probeer het eens. Als je het heel moeilijk vindt kun je zelfs overwegen om iets eerder naar bed te gaan. Bedenk dat een goede nachtrust wonderen verricht!

Ik hoop dat deze tips tegen ochtendstress je helpen. Ik wens je vele kalme en moeiteloze ochtenden toe.

Lorraine SimoonsLorraine Simoons
Professional Organizer en Efficiency Expert

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *