Thuis met kinderen? Tips van een kindertherapeut!

door: Vivienne Westerhoud.
thuis met kinderenDeze week maakte ik een interview met drs. Henneke Aal. Zij is Klinisch pedagoog, integratief kindertherapeut en trainer Conscious Discipline. Wat kan zij ons adviseren in deze Corona tijd? We zitten allemaal thuis met kinderen en moeten ook vaak ons werk nog doen. En begeleiding geven aan het schoolwerk van de kinderen. Dat is best veel. Daarom maakten we ook deze video. Om alle ouders een hart onder de riem te steken. En ook om praktische tips mee te geven. Zodat we minder stress ervaren thuis. Deel je deze met alle moeders en vaders die je kent? Zij kunnen het vast goed gebruiken!

Ik spreek Henneke op twee meter afstand. In Leusden, waar wij allebei wonen.

Henneke, jij werkt onder andere met de methode van Conscious Discipline. Kun je daar iets over vertellen?

‘Conscious Discipline is een evidence-based, traumagerichte benadering. Het is een van de beste sociaal-emotionele programma’s die beschikbaar is voor zowel scholen als ouders. Conscious Discipline leert kinderen hoe ze emoties kunnen reguleren en beheersen om veilige en gezonde keuzes te maken. Maar de focus ligt in de eerste plaats op de ouders. Met andere woorden, om onze kinderen goed te helpen met hun emoties, moeten we eerst aan het werk met onze eigen emoties.’

Merk jij dat ouders het in deze tijd lastig vinden om thuis met kinderen te zijn?

‘Jazeker. Er zijn veel ouders met een hulpvraag de laatste weken. Iedereen is opeens thuis, maar het is verre van een vakantie. Want werk en school gaan ‘gewoon’ door aan de keukentafel. Hoe houd je als ouders en kinderen het hoofd dan koel? Daar worstelen op dit moment veel gezinnen mee. Er zijn veel zorgen over het coronavirus en we weten niet hoe lang dit allemaal gaat duren. Ook voor kinderen kan het heftig zijn. Niet naar school, veel minder contact met leeftijdsgenoten en leerkrachten, geen sport of andere buitenschoolse activiteiten. Dat alles kan een enorme druk geven op gezinnen en de onderlinge gezinsrelaties.’

Waar lopen ze zoal tegenaan?

‘Je zit ineens met z’n allen op elkaars lip. Thuis met kinderen is in vakanties leuk, maar nu moet er ook gewerkt worden. Kinderen mogen niet teveel met andere kinderen spelen. Ze mogen beperkt naar buiten en hun ouders werken vaak beiden thuis. Dit nodigt uit tot spanning en stress. Zelfregulatie is soms ver te zoeken. Daarnaast is het ook voor het kind verre van een normale situatie. Het vaste dagelijkse patroon is in één keer omver gegooid.

Patronen bieden juist veiligheid. Dus je kunt je voorstellen dat deze nieuwe situatie angst en onveiligheid bij een kind teweeg brengen. Kinderen zijn zich daar niet van bewust. Ze zullen niet snel onder woorden kunnen brengen dat ze bijvoorbeeld bang zijn dat het nooit meer normaal wordt. Of dat ze bang zijn dat er iemand zal sterven. In plaats daarvan krijgt een kind driftbuien. Of het gaat mokken of zelfs voortdurend ruzie maken met broers of zussen. Regulatie en co-regulatie zijn dan belangrijk.

——————————————————–
LEES OOK: Tips voor thuiswerken met kinderen
EN Pas op de plaats door corona pandemie
——————————————————–

Wat houdt dat precies in? Die regulatie en co-regulatie?

‘Onze eigen kalmte als ouder, voedt de kalmte van ons kind. Onze nood vergroot hun nood. Maak je goed contact met jezelf? Hoe gaat het met je? Ben je kalm van binnen of ben je gespannen? Je kunt jezelf actief kalmeren door drie keer actief heel diep adem te halen wanneer jij je gefrustreerd, geïrriteerd, boos of angstig voelt. Bel mensen op, die je kunnen helpen om te reguleren. Beperk ook je eigen nieuwsinname en neem voldoende rust. Jij bent de veilige plek voor je kind. Doordat jij in staat bent jezelf actief te reguleren, ben je ook in staat om vervolgens jouw kind te helpen reguleren. “Je bent veilig. Je kunt dit aan. We komen er samen doorheen.” Dat zijn veilige boodschappen voor je kind. En lukt het je niet, vergeef jezelf dan. Dat is net zo belangrijk. Zak niet af naar teveel zelfkritiek. Daarmee los je niets op.

Wat kun je nog meer doen om het thuis vredig te houden?

1. Naast het actief kalmeren door diepe ademhalingen, kun je samen werken aan een duidelijke dagindeling. Creëer samen een “nieuw normaal” met visuele routines en spel. Het brein gedijt op voorspelbaarheid, op patronen. Dat geeft kinderen een gevoel van veiligheid. Breng de nieuwe dagelijkse routine in beeld. En doe dat samen met je kinderen. Plan het, teken het, knip plaatjes uit, maak het visueel en hang het op een centrale plek op in huis. Een schema zou kunnen zijn opstaan, aankleden, ontbijten, schooltijd en speeltijd. Denk ook aan slaaptijd en alle andere dagelijkse routines. Zo krijg je zelf ook ruimte in je dag.

2. Richt je aandacht op wat je wel wilt. En negeer wat je niet wilt zien. Waar jij je aandacht op richt, dat groeit. Wil je meer positief gedrag van je kinderen? Stimuleer dat dan. Door verbinding te maken en goed gedrag bewust op te merken.

3. Check jouw verbinding met je kind. Contact bestaat uit 4 ingrediënten: oogcontact, fysiek contact, in het hier-en-nu zijn en als het kan met speelsheid en humor.

4. Geef kinderen taakjes. Thuis met kinderen geeft meer rommel dan normaal. Er zijn genoeg klusjes waar de kinderen mee kunnen helpen. Kleine manieren om bij te kunnen dragen in huis. Zoals de vaatwasser uitruimen of hun eigen bed opmaken. Hierdoor maken ze feel-good hormonen aan, zoals dopamine en serotonine. Dit kun je doen door ze dagelijks taakjes te geven. Maak ook dat duidelijk met een visueel takenbord. En is er een taakje volbracht? Merk dat dan ook op en bemoedig je kind. Opmerken is letterlijk beschrijven wat je ziet. En bemoedigen kan zo “Je hebt de hele tafel afgeruimd en alles in de vaatwasser gezet! Het is je gelukt!” òf “Dat is behulpzaam!”

Heb jij extra hulp nodig in deze moeilijke tijd? Neem contact op met Henneke. Zij geeft ook online consulten.

Henneke Aal
info@gezinspraktijkbloem.nl
www.gezinspraktijkbloem.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *