Starten met ondernemen: 10 belangrijke stappen

Starten met ondernemen

Wil jij starten met ondernemen? Als freelancer of coach? Of wil jij je eigen kinderkleding webshop starten? Als je een eigen bedrijf begint, komt daar veel bij kijken. Denk er niet te makkelijk over, maar laat je ook niet afschrikken. Er zijn immers genoeg mensen je voor gegaan in het ondernemers avontuur. Deze 10 stappen helpen je in het begin aardig op weg. Doorloop ze met aandacht en probeer een reëel beeld te scheppen van jouw toekomstige onderneming. Staan de seinen op groen? Spring van vol goede moed in het diepe. En geniet ervan. Want starten met ondernemen is vooral heel leuk!

1. Starten met ondernemen: wat zijn jouw kwaliteiten?

Je wilt starten met ondernemen. Maar met wat voor bedrijf wil je starten? Wil je een eigen webwinkel beginnen? Wat ga je dan verkopen? Ga je diensten leveren? Waarin ben jij specialist? Wat heb jij je toekomstige klanten te bieden? En is ondernemen eigenlijk wel iets voor jou? Denk hier goed over na. Schrijf een ondernemingsplan, waarin je ook je persoonlijke sterkten en zwakten tegen elkaar afweegt. Wat gaat je helpen? En wat zou er tegen kunnen zitten? Zo krijg je een indruk of een eigen bedrijf beginnen haalbaar is voor jou.

2. Verken de markt en bepaal jouw strategie

Als je wilt starten met ondernemen vraagt dat tijd en onderzoek. Zoek uit waarin jij beter of anders bent dan je concurrenten. En bepaal hoe je de markt op wilt gaan met jouw product of dienst. Wat maakt jouw eigen bedrijf anders? Waarin kun jij je onderscheiden? Wie zijn jouw toekomstige klanten en wat willen ze? Kun je een hele specifieke doelgroep aanwijzen, die jij kunt helpen met een bepaald probleem? Beschrijf die ideale klanten dan eens. Voer een marktonderzoek uit en bepaal jouw strategie voor de komende jaren. Wil je online jouw diensten aanbieden? Zoek dan online naar andere ondernemers, die al in de markt zitten. Wat doen zij? Hoe doen zij dat? Daaruit kun je veel leren. Vooral wat jij anders gaat doen. Want kopiëren is nooit de beste strategie.

3. Maak een financieel plan en kijk of je financiering nodig hebt

Om een bedrijf te kunnen starten heb je vaak geld nodig. Met een gedegen financieel plan breng je in kaart hoeveel je nodig hebt. En ook waar je het geld vandaan kunt halen. Heb je een bedrijfsfinanciering nodig? Dan zijn er diverse mogelijkheden. Misschien heb je spaargeld? Dat is de meest voordelige vorm van financieren. Hoewel je in sommige gevallen ook op zoek kunt gaan naar subsidie. Dat is gratis geld. Je moet dan wel aan strenge voorwaarden voldoen. En jouw bedrijf moet een maatschappelijk belang hebben. Ik schreef eerder al eens een artikel over financiering voor startende ondernemers.

4. Voldoe je aan alle wettelijke eisen?

Er bestaan geen speciale diploma’s voor ondernemers. Je mag dus altijd starten. Maar niet in elke branche kun je zonder diploma beginnen. Als je een beschermd beroep gaat uitoefenen, moet je daarvoor een diploma hebben. Denk aan een therapeut of een advocaat. Het zijn dus geen eisen voor het ondernemerschap, maar wél voor het uitoefenen van een bepaald beroep. Ook moet je letten op (brand)veiligheidseisen, milieu en hygiëne, als je bijvoorbeeld een horecabedrijf begint. En start je vanuit huis en ontvang je veel klanten aan huis? Mag dat dan wel volgens het bestemmingsplan? Je kunt niet elk bedrijf zomaar overal vestigen. Zoek dit goed uit bij de gemeente waarin je wilt starten. En ga na aan welke wettelijke regels en wetten jouw bedrijf moet voldoen.

5. Bedenk een unieke bedrijfsnaam

Om je in te schrijven bij de KvK (Kamer van Koophandel) heb je een bedrijfsnaam nodig. Een goede bedrijfsnaam is herkenbaar, blijft hangen én maakt duidelijk wat jij te bieden hebt. Kijk wel eerst of de bedrijfsnaam nog niet bestaat. Als je in het vaarwater komt van bestaande ondernemers, kan je dat later juridische problemen opleveren. En je zit er niet op te wachten om je naam te moeten wijzigen als je eenmaal je website, visitekaartjes en briefpapier klaar hebt staan. Omdat veel namen al bestaan, kun je ook creatief zijn en een naam verzinnen, die goed bij jou past. Je kunt dan in de ondertitel aangeven wat jouw dienst of product is. Zo kun je niet snel bestaande ondernemers in de weg zitten.

6. Kies de juiste rechtsvorm voor jouw onderneming

Voordat je je aan gaat melden bij de KvK, moet je besluiten welke rechtsvorm je wilt hanteren. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor een eenmanszaak, een VOF of een BV. Veel starters kiezen voor de eenmanszaak. Als je samen met een compagnon start, is de VOF een goede vorm. De rechtsvorm bepaalt onder andere jouw aansprakelijkheid, maar ook welke belastingen je moet betalen. Als je meer dan een ton winst verwacht binnen een korte tijd, is het fiscaal voordelig om een BV te starten. Omdat je geld in de BV kunt laten, waarover je minder belasting hoeft te betalen. Bij een eenmanszaak wordt alle winst automatisch als inkomen gerekend voor de ondernemer. Daar betaal je dus inkomstenbelasting over aan het einde van het jaar. Als je met een eenmanszaak failliet gaat, ben je persoonlijk aansprakelijk. Bij een BV ben je als bestuurder wel verantwoordelijk, maar alleen aansprakelijk als grove fouten of opzet aangetoond kunnen worden.

7. Zorg dat de administratie voldoet aan de eisen

Nee, het is niet het leukste onderdeel van ondernemen: de administratie. Je bent als ondernemer wettelijk verplicht een administratie bij te houden. En deze moet je ook nog eens minimaal 7 jaar bewaren. Want de belastingdienst kan altijd als gevolg van een steekproef bij je langskomen om alles te checken. Zorg dus dat je alles goed op orde hebt. Je kunt het zelf opzetten in Excel en Word, maar er zijn ook hele goede en betaalbare online boekhoudprogramma’s. Dat bespaart je veel tijd. En je kunt dan op elk moment zien hoe jouw onderneming ervoor staat. De BTW aangifte is met één druk op de knop gedaan. En de jaarrekening opmaken is een peulenschil. Vraag altijd hulp aan een boekhouder. Zoek er een in de buurt, die je ook van zinnig financieel advies kan voorzien.

8. Regel algemene voorwaarden en verzekeringen

Als je een onderneming start, betekent het ook dat je risico’s neemt. Breng de ondernemingsrisico’s in kaart en beperk ze zoveel mogelijk. En dek de overige risico’s zo goed mogelijk af met een verzekering. Bijvoorbeeld met een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering. En wat doe je bij arbeidsongeschiktheid? Spaar je daar zelf voor? Verzeker je je of sluit je je aan bij een kring ondernemers, die dat gezamenlijk regelt? Vergeet ook je pensioen niet. Daarvoor zijn ook diverse mogelijkheden. Bij pensioenfondsen of in de vorm van lijfrentes.
Elke ondernemer moet algemene voorwaarden opstellen, waarin zij duidelijk maakt welke rechten en plichten klanten hebben. In de algemene voorwaarden kun je ook al veel risico afdekken, door duidelijk te maken waar jij als ondernemer niet aansprakelijk voor bent. Zorg dat je deze algemene voorwaarden helder en rechtsgeldig opstelt. Laat het opstellen of controleren door een jurist.

9. Start je eigen bedrijf bij de KvK

Eigen bedrijf starten

Klaar om te starten met ondernemen? Dan is de eerste stap om je bedrijf in te schrijven in het Handelsregister van de KvK. Zij geven dan ook jouw gegevens door aan de Belastingdienst. Je hoeft je onderneming niet meer apart bij de Belastingdienst aan te melden. Ben je BTW plichtig? Dan krijg je van de Belastingdienst jouw omzetbelastingnummer en btw-identificatienummer (btw-id) toegestuurd. De meeste ondernemers moeten elk kwartaal BTW aangifte doen. Op elke factuur reken je BTW aan je klant. Dit is bestemd voor de belasting dienst. Er zijn meerdere BTW tarieven. Zoek uit welk tarief voor jouw producten of diensten geldt.

10. Ga op zoek naar klanten

Als je eenmaal officieel gestart bent, heb je de meeste randzaken geregeld en goed op orde. Je bent klaar voor de eerste klanten. Als het goed is heb je een marketingplan klaar liggen. Dat hoef je dan alleen nog maar uit te rollen. De eerste klanten komen vaak via jouw bestaande netwerk. Een netwerk is waardevol voor elke ondernemer. Je kunt dit uitbreiden door netwerkbijeenkomsten te bezoeken. Zeker als je een zakelijke dienst levert is dat zinvol. Maar ook online kun je jouw netwerk uitbreiden. Via social media en via je eigen website. Door waardevolle tips te delen met je bezoekers, bouw je een band op met mensen die je eerder nog niet kende. Als je dit goed aanpakt, kunnen dat betalende klanten worden. Je kunt adverteren, maar probeer ook altijd gratis publiciteit te krijgen, door het versturen van persberichten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.