NO KIDDING voert campagne voor het kind!

NO KIDDING startte 20 november een campagne rond de dag van de rechten van het kind. Een nieuwe film laat zien dat omstanders niet ingrijpen bij het zien van mishandeling. De film is onderdeel van de campagne Luisteren. Praten. Melden. Elke actie helpt! Met de film wordt erkend dat het moeilijk is om in te grijpen wanneer je mishandeling vermoedt, maar geeft daarnaast drempelverlagende tips: Luister naar je gevoel. Praat met de ouders of de omgeving. Meldt het bij de juiste instanties. Elke actie helpt.

Uit onderzoek van Nova / Interview – NSS blijkt dat 80% procent van de Nederlandse bevolking niet naar een officiële instantie stapt bij een vermoeden van kindermishandeling. Het taboe van de zo geroemde privacy van opvoeders moet worden doorbroken vindt NO KIDDING – het netwerk tegen kindermishandeling.

Friso van der Wal, directeur van stichting Profit for the World’s Children, waarvan NO KIDDING de publiekscampagne is: “Met deze nieuwe campagne willen we oproepen tot actie. Een kind dat leeft in een onveilige omgeving leeft 24 uur per dag in angst. Dat is vele malen erger dan de angst van de volwassene om in te grijpen! Minimaal 107.200 kinderen tot 160.000 kinderen in Nederland leven in angst, raken geïsoleerd en lopen veel schade op. Kindermishandeling is een belangrijke oorzaak van o.a. schooluitval, criminaliteit, verslaving, zwerfgedrag, psychisch lijden, levensbedreigende ziekten en overlijden en kosten de maatschappij momenteel naar schatting 1 miljard euro per jaar.”

Hij vervolgt: “De schuld bij de officiële instanties (Jeugdzorg) leggen is te gemakkelijk, want dit maatschappij ontwrichtende probleem is alleen oplosbaar als kindermishandeling in een bredere context wordt gezet. Gezinnen die disfunctioneren kunnen bijvoorbeeld ook worden opgevangen door buren, kennissen en familie. Ten slotte moet het taboe van de zo geroemde privacy van opvoeders worden doorbroken omdat die confrontatie vele malen kleiner is dan de confrontatie die de maatschappij krijgt met de nieuwe generatie (on)volwassenen.”

De commercial van NO KIDDING is vanaf 20 november te zien op: www.no-kidding.nu en binnenkort op verschillende TV zenders.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.