Communicatie tips

Door: Leonie Linssen,
En jij? Ben jij in staat je te verplaatsen in de ander en zijn behoeften te zien? Zes communicatietips:
1. Goed luisteren is een van de basisvaardigheden van goed communiceren. Dat betekent: niet in gedachten al met een antwoord bezig zijn, of per se je eigen zin door willen drijven.
2. Om begrepen te willen worden, moet je in staat zijn om de ander te begrijpen. Probeer je dus eerst te verplaatsen in de ander: waar ligt diens behoefte? Wat heeft hij of zij nodig?
3. Laat de ander merken dat je begrijpt wat hij of zij bedoelt. Dit kun je doen door knikken, hummen en iemand aan te kijken.
4. Geef de ander al je aandacht als deze je iets vertelt. Ook non-verbaal. Dus niet ondertussen doorgaan met datgene waar je mee bezig was, zoals tv kijken of met je PC.
5. Geef een korte samenvatting van wat de ander je vertelt. Je laat de ander merken wat voor jou de essentie is van het verhaal. Je kunt hiermee ook controleren of je het goed begrepen hebt.
6. Wees duidelijk in wat je bedoelt. Onderzoek je behoefte en geef deze aan. Laat de ander er niet naar raden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.