Opgeruimd! Drie simpele manieren om te vereenvoudigen

door: Yvonne de Bruin, www.opgeruimdorganizing.nl.
Zoals je misschien al eerder hebt gelezen, ben ik een tijdje geleden aan het opruimen geslagen. Een logisch gevolg was, voor mij, om te kijken of ik mijn dagelijks leven wat kon vereenvoudigen. Ik ben begonnen naar mijn taken en verplichtingen te kijken. Op de één of andere manier leek me dat de snelste manier. Als je minder hoeft dan heb je meer tijd om na te denken en ruimte in je hoofd om verder op te ruimen. En natuurlijk hou je ook meer tijd over voor leuke, spontane acties. Je kunt dus vaker doen waar je op dat moment zin in hebt en dat scheelt weer enorm veel stress. Er zijn veel manieren om je hoeveelheid bezigheden te verminderen. In het hoofdartikel van dit eZine geef ik je 3 manieren die iedereen meteen kan toepassen. Zo zet je de eerste stappen naar een overzichtelijker, rustiger leven.

Drie simpele manieren om te vereenvoudigen
Je leven vereenvoudigen is heel waardevol, het geeft je rust, je krijgt meer tijd en daardoor ontstaan ruimte in je hoofd. Daardoor kun je veel gemakkelijker zien wat echt belangrijk is. Je bent immers niet meer de hele dag aan het rennen en brandjes blussen. Je hebt tijd om eens even stil te staan bij wat je nou eigenlijk aan het doen bent. Juist omdat je nu zo druk bent, kan het knap lastig zijn om een begin te maken met die vereenvoudiging. Daarom geef ik je drie manieren om je leven te vereenvoudigen, die je zelf meteen toe kunt passen. Je hebt er geen anderen voor nodig, dus je hebt ze helemaal zelf in de hand. Ik adviseer je overigens niet om ze alle drie tegelijk toe te passen. Kies er één en ga daar mee aan de slag. Zo hou je het eenvoudig.

1. Vervang je to do lijst door je drie belangrijkste taken
Een ellenlange takenlijst die je nooit afkrijgt, is niet bepaald prettig. Je blijft aan het einde van de dag altijd zitten met het gevoel zitten dat je meer had kunnen doen en dat je je lijst niet hebt af gekregen. Dat is onrustig. Er is een hele simpele manier om dat te veranderen: maak dagelijks een to do lijst met je drie belangrijkste taken.

Er zijn namelijk altijd drie dingen die belangrijker zijn dan alle andere dingen die je die dag kunt doen. Soms omdat ze een deadline hebben, soms omdat je ze nu wel eens gedaan wilt hebben of omdat ze goed passen bij het weer of je energie van die dag.
Het grote voordeel van zo’n lijst met drie taken is dat je ze vrijwel altijd kunt afronden. Je hebt eigenlijk geen excuus meer om het niet te doen, tenslotte hoeft je ‘maar’ drie dingen te doen vandaag.

En als je je drie taken hebt afgerond dan voelt dat alsof je klaar bent. En dat is heerlijk. Je zult merken dat dat vaak zo heerlijk is, dat je er vanzelf nog een paar andere taken achteraan doet. En dan heb je dus meer gedaan dan je je had voorgenomen. Dat is helemaal een fijn gevoel. Je doet misschien net zoveel als nu, maar je voelt je er heel anders bij. Omdat je vrijwel altijd het gevoel hebt dat je voor die dag klaar bent. Aan het eind van de dag heb je dus een tevreden gevoel en niet meer dat onrustige idee dat je eigenlijk veel meer had moeten doen. Dat hoeft namelijk niet meer. En dat geeft rust en ontspanning.

2. Doe één ding tegelijk
Als er één ding is wat rust geeft, dan is het wel je te richten op één bezigheid tegelijk. Multitasken lijkt effciënt, maar in werkelijkheid schakel je steeds tussen taken. Je doet dus niet echt twee dingen tegelijk, je wisselt die twee (of drie) activiteiten steeds af. En dat is erg vermoeiend. Je kunt sommige dingen best samen doen, als ze maar een beroep doen op verschillende delen van de hersenen: wandelen en een gesprek voeren gaat prima, strijken en radio luisteren ook. Maar een telefoongesprek voeren en tegelijkertijd je mail verwerken: geen goed idee. Je doet het dan allebei half en na afloop heb je niet onthouden waar het gesprek over ging en ook niet welke mails je hebt ‘gelezen’.

3. Doe af en toe niets
Je kunt niet altijd geconcentreerd bezig zijn. Je hersenen hebben tijd nodig om te herstellen, net zoals je lichaam dat nodig heeft na een inspanning. Om effectief te kunnen werken, moet je soms gewoon even niets hoeven. Geen taken, geen verplichtingen. Lekker je hoofd leeg maken met een boek of een televisieserie. Misschien nog beter: alles aan de kant schuiven en lekker wandelen of fietsen. Dan kun je niet eens iets anders doen. Het maakt niet uit wat het is, als het je maar geen inspanning kost en als het je maar energie geeft.

Het geeft je onbewuste de tijd om de dingen op een rijtje te zetten. Daarna of zelf tijdens zo’n wandeling krijg je vaak de beste ideeën. Alle informatie die je hebt opgehaald wordt verwerkt en je brein maakt er een werkbaar geheel van. Dat lukt alleen als er even geen nieuwe input bij komt. Zorg dus voor voldoende pauzes en geef jezelf minstens een dag in de week vrij. Voer de aloude zondagsrust weer in (op zondag of een andere dag) en zet je computer die dag gewoon niet aan. Die tijd is geen verloren tijd, het zorgt ervoor dat je daarna des te productiever bent.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *