De elevator Pitch is Morsdood?

door: Michel Hoetmer op www.salesquest.nl.

Op www.salesquest.nl zet Michel Hoetmer uiteen, waarom hij vindt dat de elevator pitch geen nut heeft. Deels ben ik het met hem eens. Het mag niet altijd een duidelijk ingestudeerd verhaaltje zijn wat je vertelt. Elke situatie vraagt om een andere toon. Verschillende aspecten van wat je doet krijgen de nadruk in je verhaal, afhankelijk van de situatie. Aan de andere kant is het voor situaties waarin je plotseling iets over jezelf moet vertellen, wel heel handig een standaard verhaal te hebben, waarin alle belangrijke informatie kortweg voorkomt.

Michel Hoetmer schreef:

Volgens netwerkexperts moet u altijd een persoonlijke reclameboodschap bij de hand hebben. Ze noemen het een elevator (lift) speech. Waar komt die naam vandaan?

Stelt u zich de volgende situatie voor. U stapt in een lift en daar staat die belangrijke prospect die u altijd al had willen ontmoeten. Op het schakelbord ziet u het lampje van de zesde verdieping branden. Dus hebt u slechts een seconde of dertig de tijd om uw verhaal te doen. Dat verhaal zou u dan moeten verpakken in een ‘lift speech’.

De ‘netwerkexperts’ vinden dat u zich op dergelijke situaties moet voorbereiden met een soort van voorgekookte reclameboodschap. Ze noemen het een elevator speech. Ook wel bekend onder de volgende namen:

  • Lift speech.
  • 60-seconden commercial.
  • 30-seconden commercial.
  • Persoonlijke introductie.
  • Netwerkintroductie.
  • Positioneringsverklaring.

Als op u bovengenoemde woorden in Google zoekt, vindt u duizenden pagina’s. Het onderwerp is kennelijk populair. De vraag is natuurlijk: wat hebt u er aan?

Hoe groot is de kans op een toevallige ontmoeting?

De kans dat u die felbegeerde prospect toevallig tegen het lijf loopt en dan ook nog in een lift en dan ook nog zonder andere toehoorders, lijkt mij gering. Daar hoeft u het dus niet voor te doen.

Maar dat is niet het enige bezwaar tegen dergelijke voorgekookte boodschappen. Er is vrijwel geen situatie waarin u enig effect sorteert met precies dezelfde boodschap. Tel daarbij op dat de tijd die u gegeven is om uw verhaal af te maken ook fluctueert. Van enkele seconden tot een paar minuten.

Netwerken, ook op daarvoor speciaal georganiseerde bijeenkomsten, verloopt zelden zoals u verwacht. U spreekt met iemand anders en plotseling wordt u gestoord door een derde persoon die zich bij u voegt. Of iemand stelt u onverwacht een vraag. Dan reageert u toch niet als een robot met het ophoesten van uw elevator speech?

Of u ontmoet iemand in de toiletruimte, laten wij zeggen bij het wassen van uw handen. Is dat een geschikt moment voor uw elevator speech? U hebt op z’n hoogst tijd voor een korte vraag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.