Plantaardig lunchen

door: Daphne Wessel
Plantaardig lunchenHappy Herbi is een initiatief van Daphne Wessel. Met haar bedrijf verzorgt zij 100% plantaardige catering, diners, workshops en andere producten en diensten voor de bewuste lekkerbek. Een plantaardig eetpatroon komt ten goede van smaak, gezondheid, dierenwelzijn en het milieu! Plantaardig lunchen bijvoorbeeld is niet moeilijk. Er zijn veel meer mogelijkheden dan je denkt.

Plantaardig lunchen

Veel mensen denken bij plantaardig lunchen aan broodbeleg als Tartex, hummus of pindakaas. Maar het kan veel spannender, lekkerder en gezonder. Mijn boterham is niet compleet zonder verse groenten (tomaat of komkommer) en kiemen. Het liefst eet ik biologisch oer-zonnebrood. Ik ben nog geen enkel ander brood tegen gekomen wat ik net zo lekker vind als oer-zonnebrood. Alhoewel de quadro met mais en pompoenpitten van de Vlaamsche Bakker aardig in de buurt komt. Welk brood eet jij het liefst?

Eendenveren?

Wist je dat het reguliere brood uit de supermarkt meestal niet vegetarisch is? Men stopt broodverbeteraar in het brood wat gemaakt is van slachtafval, denk aan varkensvet en varkensharen.
Deze “broodverbeteraar” wordt aangegeven met het E-nummer E472. Ook in afbakbroodjes zie je vaak E472 tussen de ingrediënten staan. Een ander dierlijk product wat ze in brood stoppen zit verstopt onder de term E920 (L-cysteïne), een ingrediënt wat gemaakt is van eendenveren. Gelukkig hebben de meeste reguliere supermarkten wel minimaal een soort brood in het assortiment wat geschikt is voor vegetarïers en veganisten. Albert Heijn heeft bijvoorbeeld biologisch alisonbrood, wat ook nog eens heel voedzaam is.

Suggesties voor op je boterham

Hier noem ik een aantal ingrediënten waarmee je een lunch kunt creëren die naar mijn mening, qua uiterlijk en smaak,  prima op de menukaart van een luxe lunchroom zou passen.

– plantaardige pesto van bijvoorbeeld cashewnootjes, in plaats van parmezaanse kaas.
– zelfgemaakte eivrije mayonaise
– avocado
– komkommer
– tomaatjes
– rucola, veldsla of eikebladsla
– preikiemen, knoflookkiemen, broccolikiemen of zonnebloemkiemen (kant-en-klaar of zelf gekweekt)
– plakjes koude rooktofu

Ik raad de gerookte tofu met sesamzaad en amandel aan van Taifun.
De “real smoked tofu” van Vivani smaakt ook goed en is naar verhouding goedkoper. Beiden verkrijgbaar bij de natuurvoedingswinkel. En verder:

– plakjes tofu rosso van Taifun
– schijfjes gegrilde aubergine of courgette
– reepjes gegrilde paprika
– mosterd
– ahornsiroop
– balsamico-azijn

– (gemengde) notenpasta, (zelf gemaakt of kant-en-klaar)
– seitanpate (zelfgemaakt of kant-en-klaar)
– verse kalamata-olijven of groene knoflookolijven
– Pittige No-muh kaas van  van vegusto, vanwege de sterke smaak gebruik ik deze dun geraspt.
– zelfgemaakte kerriehummus
– zongedroogde tomaat: ook heel geschikt om een tapenade van te maken in combinatie met olijven, zonnebloempitten en verse bieslook

– edelgistvlokken
– Tofutti creamcheese
– kruiden: denk naast peper en zout ook eens aan chilivlokken of komijnzaad.
– zelfgemaakte kruidenboter: simpel en goedkoop. Smelt plantaardige margarine, meng dit met verse kruiden en knoflook.

– Tofu: gewoon zo’n wit blok. De ideale basis voor een romige spread. Gooi het in de blender met je favoriete groenten, een uitje of knoflook, en kruiden. Of maak een simpele pestospread door alleen wat pesto mee te blenden. Van tofu kun je ook “fake scrambled eggs” maken.
– sausjes: sambal, grillsaus, ketchup, chilisaus en chutney
– olie: olijfolie, citroenolie, walnotenolie, chili-knoflookolie, truffelolie.

—————————————————
LEES OOK: Recept:broodtaart met restjes om langer te bewaren
EN Veganiseren kun je leren!
—————————————————

Mijn favoriete sandwiches

Het valt mij op dat de meeste Hollanders gewend zijn om twee ingrediënten op hun boterham te gebruiken. Zelf ben ik pas tevreden als ik minimaal 5 ingrediënten op mijn brood heb.
Mijn persoonlijke favorieten zijn de volgende twee oerbrood-sandwiches:

–  pesto, avocado, tomaat, zwarte olijven & rucola + evt wat geraspte no-muh kaas
– mosterd, mayonaise, rooktofu, ahornsiroop, komkommer en preikiemen

Natuurlijk is het aantal mogelijkheden voor op brood oneindig, maar met deze lijst kun je al een hoop verrukkelijke combinaties maken.
Ik ben benieuwd naar jouw favoriete mix & match!

Een reactie

  1. Heeft u ook recepten voor plantaardig brood, bijv met havermout, zaden en noten? Bvd

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.