Dyslexie of nie? Herkennen en diagnose

Dyslexie

De afgelopen jaren is er steeds meer aandacht gekomen voor dyslexie. Voor kinderen die er last van hebben is dat heel fijn, maar voor ouders kan dat zorgen voor wat onzekerheid. Wanneer je kind lezen en spellen lastig vindt, vraag je je misschien af of je kind dyslexie heeft. En het kan ook voorkomen dat de leerkracht van je kind dit ter sprake brengt. Je zult dan meer willen weten over wat dyslexie is en hoe je het herkent.

Wat is dyslexie?

De officiële definitie van dyslexie is: een stoornis die gekenmerkt wordt door een hardnekkig probleem met het aanleren van het accuraat en/of vlot toepassen van het lezen en/of spellen op woordniveau. Wat opvalt in deze definitie is dat het niet vertelt wat er bij een kind aan de hand is.

De definitie vertelt wat het belangrijkste symptoom is. Vergelijk het met iemand met een gebroken been. En ik vertel je alleen dat hij veel pijn heeft. Hoe komt dit? Waarom niet specifieker? Het is nog niet gelukt om vast te stellen wat er precies voor zorgt dat een kind moeite heeft met lezen en spellen. Het betekent ook niet dat alle kinderen, die moeilijk lezen ook dyslexie hebben. Om vast te stellen of een kind echt dyslexie heeft, is een goed onderzoek nodig.

Hoe wordt dyslexie vastgesteld?

We weten niet wat de oorzaak is van dyslexie. Daarom is het ook niet eenvoudig vast te stellen of een kind dyslexie heeft. De diagnose dyslexie wordt dan ook pas gesteld na een uitgebreid onderzoek door iemand die daarin gespecialiseerd is. Bijvoorbeeld een orthopedagoog of dyslexiespecialist.

Bij dat onderzoek kijken ze of een kind inderdaad opvallend veel moeite heeft met de onderdelen van het lezen en spellen. Ook maken zij een vergelijking met de andere vakken. En met wat je van het kind mag verwachten gezien zijn intelligentie. Er is namelijk pas sprake van een positieve diagnose als het echt gaat om een probleem met lezen en spellen. Wanneer het gaat om een algemeen probleem met het leren is het geen dyslexie.


LEES OOK: Wat is het verschil tussen remedial teaching en bijles?
EN Help! Mijn kind gaat naar de middelbare school


Het effect van begeleiding

Maar met deze halve diagnose zijn we er nog niet. Nu moet je vaststellen of het ook een hardnekkig probleem is. Dus of het ook niet over gaat als het kind extra begeleiding krijgt en veel oefent.  Als de extra begeleiding en oefening al achter de rug zijn op het moment van het onderzoek, kan de diagnose direct na het onderzoek gesteld worden. Deze begeleiding moet dan door de school of een Remedial Teacher gebeuren.

Kan dit niet, dan kan de diagnose dyslexie pas na een half jaar begeleiding volgen. Dat betekent meestal dat een Remedial Teacher nog een half jaar begeleiding geeft en dan bekijkt wat daar het resultaat van is. Als het kind dan veel vooruitgaat is er geen sprake van dyslexie. Gaat het niet of weinig vooruit, dan kan de onderzoeker de diagnose definitief stellen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.