Home / Geluk & Balans / Tijd voor jezelf als moeder? Dat kun je leren!

Tijd voor jezelf als moeder? Dat kun je leren!

door: Stéphanie van Stockum van ZenMama.nl.

Dit is waarom je zo weinig tijd voor jezelf hebt mama

Tijd voor jezelfHoe vaak heb jij me time als moeder? Loop je op je tenen? Ben je aan het rennen, vliegen en zit je vol met stress? Sta je constant ‘aan’ voor je gevoel? Het moederschap is een grote verantwoordelijkheid en die wil je serieus nemen. Je wilt er alles aan doen om je kindje te geven wat hij/zij nodig heeft. Alleen vaak mond dit uit in jezelf wegcijferen. Waar is er nog ruimte voor jou naast het moeder zijn? Hoeveel tijd gun jij jezelf nu om iets leuks voor jezelf te doen? Even uit te rusten en die batterij op te laden? Luister je nog wel naar je lichaam en neem je jouw grenzen serieus? Meestal is het antwoord op deze vragen: Nee.

Dit is waarom tijd voor jezelf nemen zo lastig is

We cijferen onszelf weg omdat we proberen alles te doen wat we denken dat van ons verwacht wordt en dat ons een goede moeder maakt. We luisteren niet of nauwelijks naar ons lichaam en gaan continu over onze grenzen heen. We geven onszelf geen tijd om op te laden. We gaan maar door en door. We vergeten daarmee welke effecten dit heeft op onszelf en ons gezin:

Je gaat je grenzen voorbij

Je vraagt teveel van je geest en je lichaam. Het moederschap is al vermoeiend door slaapgebrek en het combineren van een baan en/of huishouden en sociale contacten (als je daar überhaupt nu nog aan toekomt). Het vervelende is alleen dat deze uitputtingsslag bovenop de uitputting komt die het kersverse moederschap en de zwangerschap en bevalling al met zich meebrengt.

Negatief effect op de sfeer in huis

Door de uitputting en het op je tandvlees lopen ben je sneller geïrriteerd en schiet je sneller uit je sloof. Je lontje is kort. Dit heeft ook een negatief effect op jouw gezin. Je relatie kan hierdoor onder spanning komen te staan en je hebt niet zoveel geduld met je kind als je zou wensen.

Niet het voorbeeld dat je wilt meegeven toch?

We willen juist ons kind het goede voorbeeld geven, maar kinderen voelen jouw feilloos aan. Zij ervaren echt wel jouw oververmoeidheid en stress. Is dat dan wat we onze kinderen mee willen geven? Dat je ten koste van jezelf maar alles moet geven? Cijfer jezelf maar weg voor anderen? Nee natuurlijk niet, maar onbewust is dat wel een signaal wat je afgeeft.
ZenMama
Speciaal voor jou heb ik het online lesprogramma van ZenMama ontwikkeld. Ontvang nu het gratis kennismakingspakket van ZenMama gratis in je mailbox. Vraag het pakket hier aan.

Dat schuldgevoel knaagt

Een klant van me zei: Ja maar dan voel ik me zo schuldig als ik tijd voor mezelf in plan. Maar is het of, of? Of kan het ook en, en zijn? Is het voor je kind niet veel waardevoller als hij/zij jouw volle aandacht heeft? En die volle aandacht van een happy en ontspannen mama ontvangt? Je denkt niet alleen maar aan jezelf. Het is de juiste balans vinden tussen beiden. Waar dat schuldgevoel vandaan komt is waardevol om te onderzoeken. Zo krijg je inzicht in jezelf en je onbewuste gedragspatronen.

Durf de keuze te maken en plan het écht in

Durf op momenten voor jezelf te kiezen. Daarmee denk je niet alleen aan jezelf maar ook aan je kind. Stel het niet uit. Je bent verder van huis wanneer je echt niet meer kan. Onderzoek waar je nu je keuzes op baseert als het gaat om de invulling van je dag.

Liever persoonlijke begeleiding? Plan een gratis gesprek in met coach Stéphanie

Tips om me-time in te plannen

  1. Onderzoek waarom je jezelf op dit moment geen/nauwelijks tijd voor jezelf gunt
  2. Er zitten altijd 24 uur in een dag. Je hebt niet te weinig tijd. Kijk naar de keuzes die je maakt. Kies bewust hoe je je tijd in wilt delen en durf hierin ook voor jezelf te kiezen.
  3. Gun het jezelf en vraag om hulp van partner, familie en vrienden om die me time ook te kunnen nemen.
  4. Bouw de tijd voor jezelf op qua duur. Dus begin met meerdere keren per dag 5 minuten even niks bijvoorbeeld.
  5. Leer kijken naar jezelf vanaf een afstandje. Zo kun je objectief, met een helicopterview kijken naar de redenen waardoor je jezelf nu te weinig me time gunt. Technieken uit de Meditatie, Mindfulness en Coaching zijn waardevolle hulpmiddelen om hiermee aan de slag te gaan.
  6. Wees creatief in je me time en geniet op dat moment ook heel bewust. Dus met je aandacht in het nu.

Ik wens jou en iedere andere moeder meer rust, ontspanning en balans toe.
Liefs,
Stéphanie

Je kunt nu het Kennismakingspakket van ZenMama gratis aanvragen. Ga naar www.zenmama.nl

Stéphanie is mama coach, geeft Mindfulness en Meditatie lessen en is oprichtster van ZenMama. Zij combineert haar kennis en praktijkervaring van Meditatie en Mindfulness in haar persoonlijke coachgesprekken en in haar online lesprogramma van ZenMama. Stéphanie begeleidt moeders die graag meer rust, ontspanning en balans willen ervaren in moederschap en daarbuiten. Het online lesprogramma is uniek door de combinatie van online lessen en live online groepslessen vanuit huis. Dus je hoeft de deur niet uit. Je krijgt praktische handvatten en opdrachten die je direct thuis kunt doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *