MasterChef organizing: Organizing is eigenlijk net koken

door: Yvonne de Bruin, sloworganizing.nl.
Om de één of andere reden zag ik het programma MasterChef Holland. Dat is een kookprogramma, waarbij amateur-koks in een wedstrijd bepalen wie de beste is. Elke aflevering krijgen ze weer een andere kookopdracht en valt er iemand af. Toen ik het eenmaal een paar keer gezien had, wilde ik verder kijken. Niet dat ik zelf zo’n geweldige kok ben, maar het is blijkbaar erg leuk om een groepje mensen bezig te zien in de keuken. Het wedstrijdelement helpt natuurlijk ook mee. Wie zou er nu weer afvallen? Je raakt al snel betrokken bij de kandidaten. Knap gedaan.

Na de finale vielen me ook de overeenkomsten op met organizing. Misschien is het tijd voor een MasterChef organizing? Deze vier punten uit MasterChef helpen je in elk geval om je huis en je werk te organiseren:

1 Je leert door te doen

Een aantal keren kregen de kandidaten les van een bekende kok. Die deed dan voor hoe ze een bepaald gerecht moesten maken. Je zag dat iedereen het begreep. Maar als ze het zelf moesten doen, ging het niet altijd meteen goed. In MasterChef is dat soms de reden voor uitschakeling. In het echte leven gaat het gelukkig anders. Je kunt leren van wat er mis ging en het gewoon nog een keer proberen.

En dat is ook goed, want je leert op verschillende manieren. De kunst afkijken is één manier. Bij een vaardigheid zoals koken of organizen is dat niet voldoende. Je hebt ook ervaring nodig. Je moet het dóen, dan merk je pas welke dingen er voor jou lastig zijn. Dan ontdek je ook pas echt hoe het werkt. Ga dus gewoon aan de slag met organizing en experimenteer. Zo ontdek je jouw manier.

2 Elk gerecht is weer anders

Alle kandidaten krijgen steeds dezelfde opdracht, toch is de uitkomst bij iedereen weer anders. Niet per se beter of slechter, maar anders. Iedereen kookt op z’n eigen manier. Zo is het natuurlijk ook met organizen. Met dezelfde aanwijzingen en tips zal jouw huis er anders uitzien dan dat van je buren of familie. Met dezelfde ingrediënten maak jij een andere mix en andere keuzes. Niet beter of slechter, maar anders. De één houdt nou eenmaal meer van ‘een zuurtje’ dan de ander (zo noemde één van de juryleden het als er een fijne zurige smaak in een gerecht zat).

3 Een beetje spanning is niet erg

In zo’n tv-programma staan de kandidaten behoorlijk onder druk. Soms leidt dat tot onhandige keuzes. Zo was er één kandidaat die kant en klare mayonaise gebruikte in een gerecht. Niet slim in een kookprogramma, waar het erom draait zelf je gerechten te maken. Die spanning heeft ook een andere kant: je ziet dat mensen tot veel meer in staat zijn dan ze denken. Ambitieuze plannen blijken zomaar te kunnen slagen in de anderhalf uur die voor de opdracht staat. Het is dus helemaal niet erg om jezelf een beetje onder druk te zetten. Niet zoveel dat je domme fouten maakt, maar genoeg om lekker op te schieten.

Bij organizing kun je dat bijvoorbeeld voor elkaar krijgen door een deadline te stellen en die ook aan iemand te vertellen. Dat geeft druk, maar het motiveert ook. Want dan kun jij aan het eind je mooi opgemaakte gerecht aan je eigen jury presenteren, in de vorm van een overzichtelijke, opgeruimde kamer. En dat geeft een supergoed gevoel. Door naar de volgende ronde.

4 Het gaat beter met een doel

Je hoeft er geen uren over na te denken, maar het helpt toch wel als je vooraf weet waar je naartoe wilt. Dat was het meest duidelijk in de finale van MasterChef. De ene kandidaat, Bart wist meteen wat hij ging maken met de ingrediënten die hij had gekregen. Kandidaat Rosah had geen idee. Die begon maar gewoon iets te doen, omdat ze anders te veel tijd zou verliezen. Je kunt wel raden wie er won: Bart. Hij had gewoon een mooier en evenwichtiger gerecht gemaakt, omdat het meteen al wist waar hij naartoe ging.

Je hebt geen uitgebreid plan nodig om te starten met koken of organizen. Maar het is wel handig als je weet wat je doel is. Dan kun je daar naartoe werken. Je kunt je acties in perspectief plaatsen: brengen ze je dichter bij je doel? Als het antwoord ja is, dan kun je aan de slag. Bij een nee hoef je er niets mee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *