Ik heb een baan nodig…

door: Peggy Saman, www.thuiscarrierecoach.com.
De afgelopen tijd heeft een aantal mensen hun baan verloren door de crisis. Ik kan me voorstellen dat dit enige paniek heeft opgeleverd. Als je er midden in zit is het moeilijk er een positieve draai aan te geven. Vaak vormt zo’n werkloze periode wel een gelegenheid om jezelf te bezinnen. Was ik eigenlijk wel tevreden met mijn werk? Deed ik het alleen maar voor het geld? En zo zullen er nog meer vragen zijn, die je in deze periode wilt gaan beantwoorden.

Maar als je klaar bent om weer aan de slag te gaan, kun je het beste een plan de campagne maken om zo snel mogelijk werk te vinden.

1.       Weet heel goed wat je wilt. Uit eigen ervaring en door het werk met mijn cliënten, heb ik gezien dat dit ijzersterk werkt. Op het moment dat je precies weet wat je zoekt, kun je veel gerichter bezig zijn. En komt het bijna naar je toewaaien, aangezien je in je communicatie precies kunt verwoorden wat je te bieden hebt.

2.       Zorg dat je te vinden bent op internet. Maak een LinkedIn of ander sociaal netwerkaccount aan. Meld alleen interessante kwesties, en geen sterke drankverhalen. Werkgevers zullen je natrekken en dan kun je beter met positieve verhalen op het net staan. Maak je profiel up to date.

3.       Noteer een top 10 van bedrijven waar je zou willen werken. Doe research: lees hun website, bestel folders en jaarverslagen, spreek mensen die er werken, voordat je er solliciteert. Zo weet je of dit bedrijf voldoet aan je wensen en ben je goed voorbereid op een eventueel gesprek.

4.       Een eigen website maken. Het klinkt decadent, maar dat is internet allang niet meer. Maak je eigen website met informatie over jezelf. Het is even wat werk, omdat je goed wilt nadenken wat je naar buiten wilt brengen. En tegenwoordig is een website laten maken ook niet meer zo duur (je zou kunnen kiezen voor een gratis website).

5.       Maak optimaal gebruik van je email handtekening. Onder je naam kun je je beroep aangeven, de link naar je linkedIn profiel of je Facebook account en je website. Zo maak je optimaal gebruik van het versturen van een email.

6.       Het stuit sommigen tegen de borst, maar solliciteren betekent jezelf verkopen. Heb iets te bieden en ga op zoek naar de juiste match. Want daar gaat het uiteindelijk om. Als je het ziet als een zoektocht naar de juiste match, dan voelt het misschien iets beter dan het houden van een verkooppraatje. Dus als je op gesprek gaat heb dan goed voor ogen wat je ‘product ik’ inhoudt en of dat zou passen in het desbetreffende bedrijf. Een sollicitatie gesprek is dan niets anders dan een oriëntatie.

7.       Tegenwoordig hebben mensen het heel druk. Verwacht dan ook niet meteen een antwoord op je sollicitatie. Als er geen druk achter zit, zal men niets van zich laten horen. Soms is het nodig, vooral bij open sollicitaties, 8-10 keer contact te zoeken voordat je iets hoort. Stuur de ene keer een mail, dan een fax, dan een brief, telefoneer en heb telkens een andere boodschap in je uitingen.

Solliciteren vergt veel aandacht en tijd en met het reageren op vacatures kun je er wel komen, maar je vergroot je kansen door een campagne ervan te maken. Hoe grondiger je te werk gaat, hoe beter je baan bij je zal passen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.