Elke topbaan kan in deeltijd! stelling & reacties

‘Minister de Geus liet zich deze week in een interview het volgende statement ontvallen: ‘elke topbaan kan in deeltijd’. Bravo! Helemaal mee eens. Maar hoe gaan we ervoor zorgen dat dit ook de dagelijkse werkelijkheid wordt?’ 

Vivienne Westerhoud van Mama’s schrijft dit in een opiniestuk voor dagblad Trouw.  Lees elders op deze site het hele opiniestuk en geef jouw reactie!
waarom niet fulltime 7 juni 2008, 22:24
Ik respecteer absoluut ieder z’n keuze.
Ik ben van mening dat wanneer wij (vrouwen) volwaardig willen meetellen in het bedrijfsleven, wij ook onze beste beentje voor moeten zetten en ons fulltime in moeten zetten. Wij voelen ons teveel slachtoffer! Ik ben een moeder van 2 zoons van 6 en 8 en een 3e staat in de planning. Ik werk fulltime aan mijn carriere (met 2 uur reistijd per dag). Niks aan de hand en valt prima te combineren (zonder familie of iets dergelijks).
2 maanden oud baby en krijg ik ontslag  1 november 2007, 11:56
omdat mijn baas niet flexibel was voor een minderwerk tijd. Ik ben Frans, en werk als Senior European account manager in IT branch, mijn nederlanse is niet goed genoeg voor het soort beschikbaareparttime werk in holland.
Gr.
Monia
Nu het bedrijfsleven nog! 31 juli 2007, 20:58
Dhr. de Geus heeft helemaal gelijk, Echter, het bedrijfsleven denkt hier anders over. Een contract voor 4 dagen is makkelijk af te sluiten, alleen het werk blijft voor 5 dagen. Ook met targets wordt geen rekening gehouden dat je 80% werkt i.p.v. 100%. Dat betekent minder salaris, meer stress en eigenlijk presteer je altijd onder de maat.
Het kan wel!  22 juni 2007, 23:15
Ik heb jaren als manager gewerkt (full time). Met de komst van ons eerste kind ben ik 24 uur per week gaan werken, nog steeds als manager! Inmiddels is ons derde kind op komst.
Hoe lang moeten we nog wachten en hoeveel moeten we nog bewijzen?22 mei 2007, 13:32
Waarom moeten wij vrouwen altijd 10 keer zoveel bewijzen en harder werken om te laten zien dat we net zo of misschien vaak veel beter zijn dan de mannen? Waarom kreeg ik na 2 jaarcontracten maar met een zeer tevreden klant én na goed presteren te horen dat ik op mocht stappen omdat “het bedrijf” niet flexibel wilde zijn en ik als bijna enige moeder dus mijn biezen kon pakken omdat ik weer zwanger was. Terwijl de vaders binnen het bedrijf zonder problemen een vast contract kregen zonder ook maar een bewijs te hoeven leveren omdat ze de dames wel voor zich laten werken! Het is zo jammer. Er zijn bewijzen genoeg om aan te tonen dat wij vrouwen vaak efficienter en dus productiever zijn en vaak dus goedkoper dan de fulltime mannelijke medewerker. En hoe hard je ook je best doet dit te laten zien…er zitten nog te veel haken en ogen aan volgens de werkgevers. En waarom zouden ze ook als andere bedrijven er ook niet in mee gaan. Ze investeren liever in mannen of jonge kinderloze vrouwen (wat achteraf veel meer geld kost) dan eens te kijken hoeveel een hardwerkende vrouw mét een dosis kennis van 10 jaar waard is… 

Ja gefrustreerd misschien. Ik zit na 10 jaar hard werken dus thuis met een dikke buik omdat ik zwanger ben, kan moeilijk solliciteren en vraag me af wat al mijn kennis en ervaring nog waard is voor de maatschappij als niemand er nog iets mee wil doen.

Groet, C

niet zo makkelijk  20 april 2007, 12:46
Helaas moet ik ook zeggen dat een baan als manager in 4 dagen nog geen gemeengoed is. Zelfs bij een gerenommeerd bedrijf in Hoofddorp waar 80% vrouwen werken wordt er nog een fulltime eis gesteld aan een management positie! Als hoog opgeleide met ruime management ervaring wordt je gedwongen terug te gaan in niveau omdat je niet meer 5 dagen kan werken. Dat is toch niet meer van deze tijd….
madeleine  5 februari 2007, 15:50
het is inderdaad zo dat er tegenwoordig van vrouwen verwacht wordt mee te draaien in de 24 uurs economie. Maar helaas is nederland daar nog niet op ingericht. De kinderopvang is verberterd maar nog steeds niet genoeg. Per augustus 2007 hebben scholen de inspanningsverplichting mee te werken aan een betere en langere opvang voor kinderen. Dat zou gaan betekenen dat moeders nu de mogelijkheid krijgen een carierrre op te bouwen. Nu alleen nog de werkegevers overtuigen dat een moeder net zo goed kan functioneren als een man. Helaas zijn er erg veel vooroordelen tegen werkende moeders waardoor er geen gelijke kansen op de arbeidsmarkt markt zijn voor mannen en vrouwen. Een managersfunctie in deeltijd is helaas bijna onmogelijk te krijgen.
Anne Sophie 26 januari 2007, 14:14
In een 24 uurs economie van vandaag de dag kan er ook eigenlijk geen onderscheidt meer gemaakt worden tussen man en vrouw!
Thamar Gies 23 januari 2007, 22:08
Beste Vivienne, 

Toen ik je ingezonden brief in de Elsevier (nr 3) las dacht ik: Dat had ik zelf niet mooier kunnen zeggen. Elke keer als ze in Den Haag iets verzinnen om vrouwen ‘aan het werk’ te krijgen vraag ik mij af of er ooit naar de mening van de vrouwen zelf is gevraagd.
Ik ben postbode bij TNT post, je zou zeggen dat dat een modern vrouwvriendelijk bedrij f was maar sinds ik moeder ben (vanaf 17-7-2002) heb ik moeite moeten doen om het werk aan te laten sluiten met het moederschap het begon al met borsvoeding geven waar ik m’n poot stijf voor moest houden, Nu onze dochter (mijn vriend is ook 1 dag per week thuis) naar school gaat ben ik toch maar weer minder gaan werken (van 20 naar 18 uur) om m’n uren beter ‘passend’ te maken.
Hopelijk maak ik het nog mee dat ik op m’n werk kan aangeven welke uren ik beschikbaar ben om ook lekker tijd met m’n dochter te kunnen doorbrengen zonder dat ze je aan kijken met een blik van: daar heb je haar weer.
Het komt zelfs voor dat (mannelijke) collega’s zonder kind nog kraai een dienst op maat kunnen krijgen omdat ze zo’n moeite hebben met vroeg opstaan.
Er moet nog een hoop veranderen maar ik ben blij dat ik deze side heb gevonden.

Succes met alles,

Groeten van Thamar Gies

Erwin Bijvoet 14 januari 2007, 20:13
Hoi Vivienne,
Ik ben het helemaal met je eens. Goed artikel!
Groet, Erwin
Wenda Verhoog-Flier 27 december 2006, 08:18
P.S.: ik ben mij eigen bedrijf gestart en dat gaat prima in deeltijd. Dus waarom niet ook die (top) banen in loondienst? Alle praktische problemen zijn op te lossen, het gaat over een maatschappelijke bewustwording en mentaliteitsverandering. Verzamel succesverhalen!
Wenda Verhoog-Flier2 7 december 2006, 08:10
Ja, wat een goede opmerking van De Geus. Dit zou inderdaad speerpunt moeten zijn bij overheid en werkgevers. Zelf ben ik in 2003 weggegaan bij Yacht (onderdeel van Randstad) o.a. omdat er geen interessante baan was voor 3 dagen p.w.. Terwijl er zoveel goede hoogopgeleide vrouwen daar werken. Zonde!
Mijn man heeft een eigen bedrijf en werkt naar volle tevredenheid met 2 ervaren mama’s voor 3 en 4 dagen pw. Dus in kleinere bedrijven kan het ook (misschien niet altijd, maar vaker dan men denkt). Kortom, we moeten af van dat “probleem”denken over deeltijd werk.
E. v. G.  24 december 2006, 13:16
Ben het er helemaal mee eens. Laat dan vooral de grote bedrijven een voorbeeld functie geven.
Ben zelf werkzaam bij de grote Rabobank echter na de komst van ons kind werd ik ipv werkzaam als manager gedegradeerd naar een administratieve functie omdat ik nog “maar” 32 uur werkte. Schokkend voor zo’n groot bedrijf!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.