Auto winterklaar maken, zo doe je dat bijna helemaal zelf!

Auto winterklaar maken

De winter staat weer voor de deur. Koudere dagen, meer neerslag en vochtiger weer geven een extra belasting op je auto. Daarom is het belangrijk om je auto daar even goed op voor te bereiden. Ramen, ruitenwissers en banden, alles moet in de juiste conditie gebracht worden voor het koudere weer. Zeker als je veel op de weg zit met je auto. Je auto winterklaar maken is niet moeilijk. Let op onderstaande punten en dat kun je bijna allemaal zelf.

Ruiten checken op sterretjes en barsten

Heb je een sterretje in je voorruit? Of zelfs al een barst? Dan is het nu de tijd om deze te laten repareren. Als het buiten kouder wordt en je zet je verwarming aan in de auto, kan zo’n barst makkelijker groter worden. Dat komt door het verschil in temperatuur tussen de binnenkant en de buitenkant van de ruit. Als je een sterretje op tijd laat opvullen, kan de ruit niet verder barsten.  Een barst in de voorruit laten repareren kan helaas niet. Je moet dan gelijk de hele autoruit vervangen. Check of je daarvoor verzekerd bent in je autoverzekering. Dat scheelt een hoop!

Winterbanden onder de auto

Winterbanden hebben een ander profiel dan zomerbanden. Ze zijn veel beter geschikt om met sneeuw en op glad wegdek te rijden. Omdat winterbanden in de zomer wat harder slijten, hebben de meeste mensen een apart setje banden voor de zomer en de winter. Kun je een autoband verwisselen? Dan kun je dit klusje makkelijk zelf doen. Oktober is daarvoor de meest geschikte maand. Er bestaan trouwens ook ‘all weather’ ofwel ‘all season’ banden, die steeds beter worden van kwaliteit. Die kun je zowel in de zomer als in de winter gebruiken. Onder alle weersomstandigheden dus. Wel handig als je geen zin hebt twee keer per jaar te wisselen. Rijd je niet heel veel kilometers bij grote hitte? Dan kun je ook prima op winterbanden in de zomer blijven rijden. Maar met zomerbanden in de winter is het echt te gevaarlijk, zodra de wegen opvriezen.

Zijn de ruitenwissers nog goed?

In de herfst en de winter krijg je onderweg veel vaker neerslag op je autoruit. Of je ruiten bevriezen en je moet ze ontdooien. Dan zijn een paar goede nieuwe ruitenwissers geen overbodige luxe. Je kunt ze los kopen en eenvoudig zelf op je auto zetten. Kijk even goed hoe je de oude eraf hebt gehaald en zet de nieuwe ruitenwissers zelf op de steunen. Zorg wel dat je de goede maat kiest. Neem eventueel de oude even mee naar de winkel of garage om er zeker van te zijn dat je het goede model koopt.


LEES OOK: Waar let je op bij de aanschaf van een tweedehands auto?
EN Hoe vervoer je kleine kinderen in de auto?


Laat de accu controleren

Rijd even naar een garage en vraag of ze de accu even willen doormeten voor je. Bij lage temperaturen heeft de accu het zwaarder te verduren. Helemaal als je je auto niet elke dag gebruikt. Als hij langere tijd stilstaat kan hij sneller leeglopen. Ook als je veel korte stukjes rijdt, kan het sneller gaan met de accu. Omdat hij immers tijdens het rijden juist oplaadt. Met een slechte accu wordt starten ’s ochtends echt een probleem.

Ruitensproeivloeistof bijvullen

Het is in de winter extra fijn als je voldoende ruitensproeivloeistof hebt om de ramen goed schoon te houden. Zorg ervoor dat er voldoende antivries in zit. En vriest het echt hard buiten? Gebruik je sproeiers voor de zekerheid dan niet tijdens het rijden. Zeker als de ramen nog niet goed warm zijn. Als de vloeistof op je ruiten bevriest, zie je namelijk echt even helemaal niets. En dat is natuurlijk gevaarlijk. Ga dus altijd even stil staan op een veilige plek om je ruiten schoon te maken. Zorg dat je altijd een ruitontdooier in de auto hebt, om opgevroren vloeistoffen te verwijderen van je autoruit.

Koelvloeistof met antivries

Vooral bij oudere auto’s moet je je koelvloeistof goed in de gaten houden. Heb je er in de zomer wel eens een litertje water bij gegooid? Onthoud dan goed dat je er in de winter wat extra antivries bij moet gooien. Als je dat vergeet, kunnen de leidingen kapot vriezen in een koude nacht. Ik heb dat een keer gehad. Vergeten dat er water in het systeem zat. De eerste kilometers gaan prima. Tot het ijs ontdooit en je alle vloeistof verliest. Dan is binnen no-time je motorblok oververhit en vliegt de koppakking eruit. Als je pech hebt rijd je je auto total loss. Best een belangrijk dingetje dus!

Extra tips voor de winter

Echt koud? Handrem niet gebruiken!

Als het echt hard vriest, kun je beter je handrem niet gebruiken. Deze kan namelijk vast vriezen. Dan is het erg lastig wegrijden in de ochtend. Zet je handgeschakelde auto in de eerste versnelling als je deze voor je deur parkeert. Dat werkt even goed als de handrem. Als je dit niet gewend bent, let dan goed op dat je bij het starten van de auto gelijk de koppeling ingetrapt houdt. Anders schiet je naar voren. Je zal niet de eerste zijn die dat overkomt. Het is dan ook handig om hier een gewoonte van te maken. Dan vergis je je nooit meer. Als het niet vriest, zorg er dan wel voor dat je de handrem aantrekt voor je de rem loslaat. Zo ‘hangt’ het gewicht van de auto op de rem en niet op de koppeling. Dat is zeker op een helling beter voor je koppeling.

Vochtige ramen? Twee tips

Niets zo vervelend als beslagen ramen als je weg wilt rijden. Als er veel vocht in de auto zit, ontkom je er niet aan, zodra het frisser en natter wordt buiten. Maar de airco helpt je om de ramen snel weer helder te krijgen. Zet de airco niet al te warm en richt de lucht in de hoogste stand op de ruiten. De condens verdwijnt dan snel. Gebruik de airco bij elke autorit, zodat je de auto goed droog houdt van binnen. Het is ook beter voor de airco om deze het hele jaar door te gebruiken.

Een tweede tip om je auto van binnen droger te houden is om een washandje rijstkorrels in je auto te bewaren. Vul een oud washandje met rijst en naai deze dicht. Leg het zakje in de auto en let eens op hoeveel minder vocht er op je ruiten slaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.