Stiefmoeder, 14 mini oefeningen voor innerlijke rust

door: Annette van der Maarel, bewustestiefmoeders.nl.

Stiefmoeder, kun je nog wel tegen de stress thuis?

pexels-photo-medium (1)
Volgens onderzoek hebben stiefmama’s de meeste last van stress in het samengestelde gezin. Herken je dit en word het je eigenlijk teveel? Volgens Gandhi zou je dan twee keer zo lang moeten mediteren dan normaal. Maar misschien ben je niet zo van het mediteren – probeer dan deze oefeningetjes eens. Stiefmoeder, met deze lichte en luchtige 14 mini-oefeningen krijg je meer innerlijke rust! Dan kun je alle problemen in je stiefgezin weer aan.

1. Stiefmoeder, hier de eerste mini oefening voor innerlijke rust

Druk in je lijf en hoofd? Tijd voor ontspanning! Ga lekker ontspannen zitten, met rechte rug. Doe je ogen dicht. Voel je voeten op de grond, voel hoe je zit. Leg je hand op je buik. Zucht een keer. Richt je aandacht naar binnen en let op je adem. Je ademt in en weer uit. Doe dit een aantal keren en kom dan weer langzaam terug naar het hier en nu en doe je ogen weer open. Je voelt je weer fris! Stiefmoeder, innerlijke rust komt gegarandeerd!

2. Hier en nu

Ervaar wat er hier en nu is. Als je een lastige gedachte krijgt, laat je hem weer gaan. Je poetst gewoon je tanden, neemt een douch of ruimt de vaatwasser uit, maar je doet dit met bewuste aandacht en al je zintuigen. Hoe voelt, ruikt, klinkt het? Ervaar de rijkdom van dit moment. Dat schept ruimte en innerlijke rust voor stiefmoeders.

3. Tien minuten per (stief)kind per dag iets leuks doen

Het geeft je een goed gevoel om proactief een band op te bouwen met je stiefkind. Een potje kwartetten, voetballen of samen tekenen. Haal zo ook het speelse kind in jou weer tevoorschijn. Ga even geen moeilijke gesprekken aan. Vertel over jezelf, hoe was jij als puber?

4. Jezelf verwennen

Koop warme sokken of neem een thermos mee tijdens het wandelen. Gun jezelf iets lekkers bij de koffie, ga schaamteloos uren in bad zitten. Ga thee gaan drinken met vriendinnen. Een avond wild dansen. Boek een filmdate thuis met je partner op de bank. Of ga samen gedichten lezen. Simpel en eenvoud is luxe. Ga lekker een uurtje lezen.

5. Slaap, stiefmama, slaap

Slapen zou op nummer één van je actielijstje moeten staan. Je lichaam laadt op van slaap, je hebt het heel hard nodig als je onder druk staat. Even een powernap doen na de lunch, een mini-dutje als je thuis komt van je werk. Gun jezelf dit. Het helpt.

6. Lach om jezelf

Relativeer je eigen zorgen, breng wat humor in huis, fouten maken is toegestaan. Perfect is saai en bovendien toch onbereikbaar. Lach om het leven. Dat zorgt voor innerlijke rust, stiefmoeder.

7. Bewegen, dansen, fietsen, buiten spelen

Je bloed door je aderen voelen stromen. Je hart voelen kloppen. Doe het samen met je man of stiefkinderen, het geeft je energie. Stiefmoeder, innerlijke rust krijg je absoluut van lichamelijke beweging in de frisse lucht. En een heleboel onbezorgde pret.

8. Je zorgen delen

Bel een vriendin, spreek af met je moeder en práát over die stresstriggers in je stiefgezin. Het is bewezen dat het helpt. Ventileer moeilijke gevoelens even niet met je partner. Koop een dagboek en schrijf het van je af. Als je stoom hebt afgeblazen is het misschien wel weer tijd voor een goed gesprek met hem.

9. Hang een briefje op de keukendeur: ‘Adem’

Elke keer als je het ziet– zeg je tegen jezelf: STOP. Nu stop ik heel even met denken, piekeren, plannen, bellen. Ik adem uit. Ik vertraag mijn tempo. Pfffff…. En alle stress stroomt zo uit je lijf. Zo verkwikkend.

10. Genieten

Van de glimlach van je partner. Van de smaak van sinaasappelsap. De geur van schone lakens. Het geluid van de wind door de bomen. De kleur van de hemel. Of van je lievelingsmuziek die je alsmaar draait terwijl je aardappelen schilt. Genieten heft stress op.

11. Jezelf vriendelijk toespreken

Zeg het maar hardop tegen jezelf in de spiegel: ‘Ik ben goed genoeg als stiefmoeder, ik ben goed zoals ik ben. Ik ben helemaal oké zoals ik ben!’. Ook je kind mag er zijn zoals het is.Ook al heb je het nog zo lastig met je stiefkind, geef hem de ruimte om ook te mogen zijn zoals hij is. Hoe meer jij hem accepteert, hoe meer rust er in jullie huis komt. En dus in je hart en hoofd.

12. Dankbaar zijn

Voor de glimlach van een onbekende in de supermarkt, dat aardige mailtje van een collega. Voor een nieuw begin van een nieuwe dag. Voor het leven zelf. Hoe meer dankbaar je bent, hoe meer krijg je dingen om dankbaar voor te zijn.

13. Een minipauze inlassen

Voor als je het even niet meer trekt en de emoties te hoog oplopen. Ga een paar minuten op je bed gaan liggen. Neem een time-out. Ga even een kwartiertje fietsen. Zorg goed voor jezelf ! Dan kun je ook weer voor anderen zorgen.

14. Loslaten

Lastige gedachten die je hoofd in bezit nemen? Adem uit en laat ze nu los… het is goed zo. Laat maar los. Adem rust in. Je adem is je anker, je kunt er ieder moment naar terug keren en tot rust komen.

Stiefmama, wat doe jij als de druk op de ketel te hoog wordt? Als je last krijg van stress in je stiefgezin? Schrijf het in een comment en draag bij aan het familiegeluk van een ander. Samen kunnen we iets moois maken van ons leven en gezin!

Annette van der Maarel is coach voor stiefmoeders. Dit doet ze met veel toewijding en liefde. ´Ik weet uit eigen ervaring hoe mooi, maar ook hoe moeilijk het leven in een samengesteld gezin kan zijn. Weet je wat het grootste geheim is van een gelukkig stiefgezin? Je kunt het leren!´ Annette is ruim tien jaar stiefmoeder en moeder van drie dochters. Samen met man en kinderen woont ze in Arnhem-Noord. In deze rubriek ‘stiefmama’ geeft Annette je tips om het leven in een samengesteld gezin soepeler te laten verlopen. Met begrip en liefde kom je een heel eind! www.bewustestiefmoeders.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *