Mama’s in de Amersfoortse Courant

Door Ingrid Dekker LEUSDEN.
Leusdense Vivienne Westerhoud start mamas.nl. ‘Ik wil vrouwen stimuleren hun eigen keuzes te maken’. Uit de Amersfoortse Courant, 21 juli 2004.
 

Ze is zelf moeder en begaan met het ‘lot’ van werkende moeders. De Leusdense Vivienne Westerhoud startte deze maand de website mamas.nl en begon een project om vrouwen aan het werk te krijgen van negen tot drie, onder schooltijden dus.,,Ik ken zat vrouwen die nu hoogopgeleid thuiszitten terwijl ze maar
wat graag zouden werken. Als de werktijden aangepast zouden worden, gingen
ze zo elke dag aan de slag.”
Haar idee is dat de maatschappij een kwartslag gekanteld zou moeten worden.
,,Wie heeft ooit bedacht dat we van negen tot vijf moeten werken, waarom
niet van negen tot drie? Waarom kunnen vrouwen hun werk niet om de kinderen
heen plannen?”
Volgens Westerhoud zijn er tal van bedrijven die graag aan haar project
willen meewerken. Ze start in Leusden en Amersfoort: MKB Gooi- en Eemland en
de winkeliersvereniging Hamershof hebben positief gereageerd. ,,Of het
doorgaat hangt af van een Europese subsidie hiervoor. In september krijg ik
daarover duidelijkheid.” Loopt alles zoals ze hoopt, dan is heel Nederland
snel aan de beurt. ,,Volgens mij is dit een gat in de markt.”
Ook is kort gelden haar website de lucht ingegaan. Een droom waaraan twee
jaar van voorbereiding vooraf is gegaan. Het streven is dat mamas.nl een
ontmoetingsplaats wordt voor moeders. Of het nu gaat om werkende moeders of
thuisblijfmoeders. Westerhoud: ,,Mamas moet echt een community worden, voor
en door moeders. Er is dus geen redactie die artikelen plaatst, iedereen kan
dat doen. Verder zijn er diverse forums, vrouwen kunnen dus over diverse
onderwerpen met elkaar in contact treden.”
Mamas.nl is opgedeeld in diverse hoofdstukken. Zo wordt onder meer aandacht
besteed aan vrije tijd, kinderen, gezondheid, werk en wereld. Ook zijn er
columnisten, aankondigingen van workshops en een tweewekelijkse nieuwsbrief.
Uiteindelijk wil Westerhoud ook het papieren maandblad Mama’s uit gaan
brengen.
Aparte aandacht is er voor ‘Haar eigen Zaak!’, bedoeld voor vrouwelijke
onderneemsters die het moederschap en werk flexibel op elkaar afstemmen. Zij
kunnen op de website hun eigen bedrijf promoten en een eigen pagina krijgen,
een eigen hoekje binnen de site. ,,Onderneemsters zijn hier heel erg over te
spreken, ze willen graag meedoen en zien de website als een uitstekende
manier om te netwerken. Sommigen vinden echter de uitstraling van mamas.nl niet zakelijk genoeg. Vandaar dat Westerhoud op dit moment de mogelijkheden onderzoekt om voor deze groep een zelfstandige website te bouwen onder de naam www.haareigenzaak.nl ”
Westerhoud is momenteel fulltime bezig met haar website. Ze actualiseert
informatie, werft adverteerders en probeert bezoekers te trekken door
publiciteit te zoeken. ,,Het vraagt zoveel tijd dat het niet met een andere
baan te combineren is.”
Ze liep al lange tijd rond met de ideeën voor mamas. ,,Ik durfde het alleen
niet aan om mijn baan op te zeggen en echt te beginnen. Ik ben een
gescheiden moeder met twee jonge dochters, dus de verantwoording drukte
zwaar.”
Nu ze de knoop heeft doorgehakt, wil ze andere vrouwen stimuleren ook hun eigen keuzes te maken. ,,Het is zo jammer dat vrouwen sommige stappen niet durven zetten. Je kunt zoveel meer dan je denkt, als je werkelijk je hart volgt. Ik hoop dat mamas voor veel vrouwen een inspiratiebron kan worden.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.