Home / Gezond Eten / Noten helpen je afvallen en gezond blijven

Noten helpen je afvallen en gezond blijven

Noten helpen je afvallen

noten helpen je afvallenNoten zijn gezond. Ook al bevatten ze veel vetten en dus calorieën, ze helpen je toch om vet te verbranden in je lichaam. Noten helpen je afvallen. Het is dus een fabeltje dat je als je op dieet bent noten zou moeten vermijden. De ene noot is echter de andere niet. Daarom bespreken we er hier een paar hele gezonde en een minder gezonde. Op dieet gaan is trouwens wel de slechtste gewoonte die je kunt volgen om slanker en gezonder door het leven te gaan. Je levensstijl voorgoed aanpassen is de enige manier om verandering te brengen in je metabolisme. Noten opnemen in je dagelijkse voeding is een heel goed idee. Diverse noten hebben verschillende gezonde eigenschappen waar elk mens baat bij kan hebben.

Goede calorieën

Je kunt calorieën tot je nemen, die geen voedingswaarde bevatten, zoals snoep en koek met veel suiker. Dit zijn de zogenaamde lege calorieën. Noten bevatten ook calorieën, maar dan in combinatie met bijzonder veel voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Noten hoef je dus echt niet over te slaan als je een gezonde levenswijze wilt adopteren. Omdat een nieuwe manier van eten het beste blijft kleven als je dit stapsgewijs doet, kun je bijvoorbeeld beginnen met het koekje bij de thee te vervangen door een paar gezonde noten. Noten zijn rijk aan gezonde, onverzadigde vetten. Uit meerdere onderzoeken blijkt zelfs dat mensen die noten eten gezonder en slanker zijn dan mensen die geen noten eten . Dit komt doordat gezonde vetten je lichaam prikkelen om lichaamsvet te verbranden.

Lees ook: Langzaam-afvallen-voelt-duurzaam-vivienne-viel-5-kilo-af EN Afvallen-met-newfysic-deel-3-lekkere-lunch-recepten

Vet verbranden

Gezonde vetten uit noten helpen je om af te vallen. Hoe kan dat dan? Doordat deze gezonde vetten je bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Het resultaat daarvan is dat er minder insuline wordt aangemaakt door je lichaam. Veel insuline betekent veel vetopslag in je lichaam. Door een stabiele suikerspiegel krijgt je lichaam onder invloed van die gezonde vetten dus juist de kans om lichaamsvet te verbranden.

Goed voor de gezondheid

Elke bekende noot heeft weer een ander gezondheidseffect voor je lichaam. Ik bespreek hier de belangrijkste bekende nootsoorten.

1. Amandelen

Amandelen barsten van de vitamine E. Vitamine E is een belangrijke antioxidant die onder andere spierweefsel in stand houdt en je lichaam beschermt tegen vrije radicalen. Vrije radicalen verouderen je cellen. Dus vitamine E helpt je jong te blijven. De antioxidanten bevinden zich trouwens in het bruine huidje van de amandel. Dus koop geen witte amandelen. Dan mis je een belangrijk gezondheidsvoordeel. Verder zijn amandelen een bron van magnesium, mangaan, koper, vitamine B2 en fosfor. Ze zijn goed voor je hart en bloedvaten. Ze werken een te hoog cholesterol tegen.

2. Cashewnoten

Cashewnoten hebben de minste calorieën van alle hier besproken noten. Zij zijn een rijke bron van koper. Je lichaam heeft koper in kleine hoeveelheden nodig om ijzer te verwerken en vrije radicalen op te ruimen. Koper helpt ook bij de ontwikkeling van botweefsel. En het helpt om melanine, ofwel huid- en haarpigment, aan te maken. Neem 40 gram cashewnoten per dag en je beschermt jezelf onder andere tegen bloedarmoede en darmkanker.

3. Hazelnoten

Hazelnoten bevatten een grote hoeveelheid foliumzuur. Met name voor zwangere vrouwen is het belangrijk dat zij genoeg foliumzuur binnenkrijgen. Die verkleint de kans op een open ruggetje bij de ongeboren baby. Hazelnoten zijn ook rijk aan vitamine E, koper en mangaan.

4. Macadamianoten

Macadamianoten leveren je lichaam veel goede voedingsstoffen op. Eén handje bevat meer dan de helft van je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid mangaan. Mangaan is een belangrijk mineraal voor het behouden van sterke botten. Mangaan is ook betrokken bij de bescherming van je lichaamscellen en de stofwisseling van koolhydraten, cholesterol en aminozuren. Ze bevatten de meeste onverzadigde vetzuren van alle nootsoorten. Het helpt daarmee hart- en vaatziekten voorkomen.

5. Paranoten

Paranoten zijn grote, gladde noten. Ze staan bekend om de grote hoeveelheid selenium die zij bevatten. Een grote paranoot per dag is al voldoende om je dagelijkse portie selenium binnen te krijgen. Selenium is een krachtige antioxidant die het risico op kanker kan helpen verkleinen.

6. Pecannoten

De pecannoot is het zoete broertje van de walnoot. De pecannoot is met name rijk aan zink en vitamine B1. Zink speelt een rol bij de opbouw en het hersel van je weefsels. Vitamine B1 is nodig om koolhydraten uit je voeding om te zetten in energie. Zij bevatten ook veel meervoudig onverzadigde vetzuren, waardoor ze helpen de cholesterol te verlagen. Hiermee bescherm je jouw lichaam tegen mogelijke hart- en vaatziekten.

7. Pinda’s

Pinda’s worden altijd onder de noten geschaard, maar zijn het eigenlijk niet. Noten groeien aan een boom, maar pinda’s groeien onder de grond. Het zijn geen knollen, maar peulvruchten. En de groeiwijze is ook voor peulvruchten uniek. Pinda’s zijn een rijke bron aan vitamine B1, B3 en foliumzuur. Maar ze bevatten ook veel omega 6-vetten, die we in ons dagelijks dieet eigenlijk al voldoende binnen krijgen. Daarmee zijn ze een stuk minder gezond dan andere echte noten, die omega 3 vetten bevatten. Je mag pinda’s dus gerust overslaan als je jezelf een plezier wilt doen.

8. Pistachenoten

Pistachenoten zijn hele gezonde noten. Ze bevatten in vergelijking met andere noten veel antioxidanten. Zij helpen je cholesterol positief te beïnvloeden. En zijn dus goed voor hart en bloedvaten. Daarnaast helpen pistachenoten je bij gezond afvallen. Zij bevatten minder calorieën dan de meeste andere noten. En hebben een gunstig effect op je bloedsuikerspiegel. De meervoudig onverzadigde vetzuren in pistachenoten zijn voornamelijk gunstig voor het verbranden van buikvet.

9. Walnoten

Walnoten lijken verdacht veel op onze hersenen. En uit onderzoek is ook gebleken dat deze noot onze hersenen helpt beter te functioneren als het gaat om het leerproces en de concentratie die daarbij nodig is. Walnoten bevatten omega 3-vetzuren die je helpen om vet te verbranden en een hongergevoel te voorkomen. Daarnaast zijn walnoten rijk aan antioxidanten, die virussen en bacteriën in je lichaam neutraliseren.

Eet de noten rauw en met mate!

Noten helpen je afvallen. En ze bevorderen je gezondheid op veel manieren. Veel noten die je in de supermarkt koopt, zijn geroosterd en gezouten. Daarbij gaat waardevolle voedingswaarde verloren. Het beste is daarom om voor rauwe noten te kiezen. Je kunt ze online kopen bij Basboernoten bijvoorbeeld. Zorg voor variatie en kies voor een lekkere mix. Misschien vind je rauwe noten minder lekker in het begin, omdat ze niet zo knapperig zijn. Maar je zult er snel aan wennen als je merkt wat ze voor je gezondheid doen. Als het goed is viel jou ook al op dat je geen hele grote hoeveelheden van al deze noten hoeft te eten om het gezondheidseffect te ervaren. Sterker nog teveel noten eten is niet gezond. Houdt het dus bij een- of twee handjes per dag en varieer lekker.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *