Vorige week reageerde Mama’s Vivienne Westerhoud op een artikel van  Marike Stellinga in Elsevier. Marike behandelde de uitkomsten van de  emancipatiemonitor en kopte met: ‘Vrouwen blijven ambitieloos’.
Vivienne reageerde met de volgende brief, die (ingekort) 15 januari 2007 verscheen in Elsevier:
‘Ambitieloos’  klinkt als iets negatiefs en ook al betekent het letterlijk dat zij een  ‘gebrek aan eerzucht’ hebben -wat weer niet zo heel negatief klinkt-,  de lading die op de term ‘ambitieloos’ ligt spreekt veel meer uit. Het  stoort mij dat vrouwen en vooral moeders de afgelopen tijd regelmatig  ambitieloos worden genoemd in de pers. Het klinkt alsof deze vrouwen  nergens zin in hebben en niets uitvoeren.
 
Inmiddels heeft Marieke Stellinga een andere ‘stelling’ genomen, waarmee zij genuanceerder is over wat ‘moet’ en is zelfs onze mening naar elkaar toe gegroeid. Ik ben het helemaal eens met haar stelling dat het glazen plafond niet bestaat, zoals wij deze benoemen en dat het verschil tussen mannen en vrouwen op de werkvloer veel meer een resultaat is van het nemen van individuele keuzes. (red. Vivienne Westerhoud)
REACTIES
Totaal eens24 september 2009, 21:15
Ik ben zelf een man (en dan mag ik natuurlijk in  onze samenleving nooit een kritische mening hebben over vrouwen, jammer,  ik doe het lekker toch) Ik zag haar een week geleden bij Pauw en  Witteman en ze verpletterde werkelijk met haar eerlijke kijk op onze  samenleving na 50 jaar feminisme! Wel, het is eigenlijk geen “kijk”  erop, want ze komt hoofdzakelijk met feiten. Er word vaak verzwegen dat  vrouwen het tegenwoordig soms beter hebben als mannen in onze  samenleving, en eigenlijk vaak helemaal niet in een slachtoffer-rol  passen zoals dat in onze media vaak word weergegeven(de grote boze  egoistische man versus de goedbedoelende onschuldige vrouw). De  werkelijkheid ligt namelijk zo langzamerhand heel anders. Ik zie een  vrouw helemaal niet als slachtoffer, maar als een gelijke. Wel, een  gelijke die een voorkeursbehandeling krijgt.
Ik denk dat Marike  een voorloopster is op een tijdperk waarin vrouwen ECHT kunnen bepalen  wat ze willen en mannen hopelijk  meer gewaardeerd worden in onze  samenleving. Dit laatste hoop ik tenminste, ik voel me vaak  ondergewaardeerd puur omdat ik een man ben. Ik vertel dit nooit aan  anderen(omdat het niet sterk overkomt, wat je geleerd word als man in  onze samenleving, en ja, vrouwen hebben daar een erg belangrijke rol in)  en ik denk dat veel andere mannen dat ook niet doen, uit schaamte om  zwak over te komen. Alleen als ik 1-op-1 met vrienden ben durven ze  erover te praten en komt er vaak uit dat ze ook problemen hebben met hoe  mannen worden behandelt in onze maatschappij tegenwoordig. Maar  nogmaals, mij zul je dit nooit en te nimmer in de openbaarheid zien  vermelden. Er is geen ruimte in onze samenleving voor problemen van  mannen die veroorzaakt worden door vrouwen. En een man voelt zich zwak  (wat dus aangeleerd is) als hij openbaarlijk zijn  problemen uit.
 
 
hebben Nederlandse vrouwen andere genen dan vrouwen in de rest van de wereld?  19 mei 2008, 14:11
Nederlandse vrouwen hebben geen andere genen dan  vrouwen in de rest van de wereld; het lijkt mij dus onzinnig om te  zeggen dat Nederlandse vrouwen van nature ambitieloos zijn. Er moet dus  echt een andere verklaring zijn voor het niet doorstromen van vrouwen in  organisaties en voor het kiezen van deeltijdbanen door vrouwen. En  bovendien het is van belang voor het bedrijfsleven dat we ook de  vrouwelijke talenten benutten, vanwege het tekort op de arbeidsmarkt,  het inbrengen van andere perspectieven en om aansluiting te vinden bij  een grotere groep klanten. Daarom moeten we ons blijven inzetten om  vrouwen meer aan het werk te krijgen en te houden. Doelstellingen  daarvoor helpen. Een manager zal overigens nooit een vrouw kiezen alleen  maar om zijn doelstelling op dat gebied te behalen. Hij of zij heeft  namelijk ook nog andere doelstellingen en zal dus hard op zoek gaan naar  de beste (vrouwelijke) kandidaat voor zijn/haar vacatures.
Mirjam ten Cate, Proxx Company, www.proxxcompany.nl
 
 
oja en dat vind ik niet ambitieloos16 januari 2008, 20:16
Ik hen nml de enorme ambitie om te streven naar respect en gelijkwaardigheid!
 
emancipatie betekent voor mij je eigen keuzes mogen maken! 16 januari 2008, 20:14
Ik werk minder dan mijn man. Hij is meer  gepassioneerd door zijn werk en ik vind het fijn om wat meer tijd met de  kinderen te zijn. Ik werk voor het geld, maar vind het niet erg! Had ik  meer passie voor een vak dan was het misschien andersom. Emancipatie  kan je naar mijn idee niet aflezen enkel alleen aan het feit hoeveel  vrouwen er fulltime werken.
Voor mij betekent emancipatie dat je op  basis van gelijkwaardigheid en respect met elkaar een manier zoekt om je  leven in te delen. En of dat nou fulltime werken, parttime werken of  niet werken is, het gaat er om dat een vrouw respect krijgt en als  gelijke behandeld wordt. Dat zie je niet aan haar baan of inkomen!
 
Versnippering door ambities op meer terreinen  22 mei 2007, 21:27
Ben het helemaal met Hanneke Z eens. Om aan het  moederschap én een baan te beginnen moet je juist ambitieus zijn.  Daarnaast nog een beetje studeren en alle (dus 100%, niet parttime)  uitjes-meetings-congressen etc van je werk bezoeken: ik merk dat ik per  uur een hogere ambitie aan de dag leg dan menig collega, alleen ik werk  ´maar´ 24-28 betaalde uren. Nooit heb ik harder gewerkt dan de afgelopen  10 jaar, sinds ik ben gaan parttimen door de komst van onze kinderen.  Mijn ambitie wordt nu verdeeld over de kinderen, mijn werk, mijn  ontwikkeling en ons huis/ons sociale leven. Dat brengt versnippering,  waardoor mensen om je heen misschien kunnen denken dat je ´ambitieloos´  bent.  Ze hebben het echter flink mis, en ik weet zeker dat mijn ambitie  (net als die van vele parttime werkenden die er fulltime bij ´zorgen´)  op lange termijn de maatschappij volwassenen oplevert die goed opgevoed,  productief en gelukkig zijn, en daarmee eindeloos meer brengt dan een  gevulde pensioenpot. Jacqueline (mama, vrouw, medewerker, student,  klassenmoeder, vrijwilliger, schoondochter etc).
 
onmogelijk! 15 mei 2007, 13:53
Een baan voor 24 uur als architect ? Tot nu toe  nog niet gevonden!!! Veel sollicitatiegesprekken heb ik al gehad  maar….een moeder? van een kind ? Misschien binnenkort een tweede kind?  Slechts 24 uur per week willen werken? …….Het antwoord is  duidelijk…
 
Combineren van gezin met werk  12 april 2007, 10:02
Hebben jullie vorige week de HP/de tijd gelezen?  Met een prachtig artikel van Fleurs Jurgens over de rol van het gezin en  de mama in onze samenleving. Een zeer ondergewaardeerde rol!  In mijn  praktijk spreek ik mama’s die zich zo hard inzetten voor hun gezin. Mooi  om te zien. Natuurlijk botsen zij dan tegen de vraag op: hoe kan ik  daarnaast ook betaald werk doen? Binnen de tijden die ik wil? En wat wil  ik dan eigenlijk doen? Benoem je talenten en gebruik ze, mama’s! Meer  lezen? Kijk op www.vrouwenwerken.nl.  Wenda Verhoog-Flier.
 
Wenda Verhoog-Flier 18 februari 2007, 15:17
De artikelen in Elsevier van Marike Stellinga  zijn vaak zeer vrouw-onvriendelijk. Wat was ik blij met de reactie van  Vivienne in de brieven-rubriek! Het gaat er inderdaad om te kijken wat  vrouwen al allemaal WEL doen. Kijk bijvoorbeeld naar hun talenten voor  zorg, voor organisatie, voor verbindingen leggen en contact maken. De  ene vrouw doet dit als mama, de andere vrouw doet dit vanuit haar eigen  bedrijf of vanuit haar werk en veel vrouwen combineren deze dingen. En  dat gaat goed als je je eigen keuzes maakt en de dingen doet die bij je  passen.
Leven vanuit je eigen talenten en vanuit je eigen kracht.  Kort door de bocht artikelen over “ambitieloos” zijn van vrouwen leg ik   voortaan maar terzijde. In mijn praktijk als coach kom ik ze niet tegen  en ik zie ze ook niet om me heen! Meer lezen? Vrouwenwerken.nl
 
Caroline Serré 15 februari 2007, 16:12
Zo vaak lees en hoor ik over de ‘on’mogelijkheden  van werk in combinatie met kids. En over het feit dat je als moeder  moet leren omgaan met de beroemde spagaat. Vanuit mijn ervaring als  coach (en ook als moeder van 3 meisjes) zie ik dat het wel kan. Al veel  vrouwen hebben deelgenomen aan het 1-op-1 programma moeder zijn en  carrière maken en steeds blijkt dat de belangrijkste voorwaarde  hiervoor is, dat je een ‘keuze’ maakt. Als je je drijfveren hebt  onderzocht waarom je graag werkt, of graag bij de kinderen bent dan los  je het probleem van het schuldgevoel op.
Een voorbeeld: als je  in een baan zit waar je geen energie van krijgt, lijkt de oplossing al  gauw dat je dan ‘liever’ voor je kinderen thuis zorgt. Eenmaal thuis  blijkt dat niet zaligmakend. Omdat de keuze is voortgekomen uit onvrede  over je werk, en niet de diepere drijfveer om liever fulltime voor de  kids te zorgen. Dan ontstaat er vanzelf een ontevreden en onvoldaan  gevoel thuis. Niemand wordt daar blij van.
Mijn advies:  eerlijkheid naar jezelf, niet een beetje, maar 100%. En mocht blijken  dat je ook gewoon graag verder wilt met je carrière, dan is de  praktische kant qua opvang ook zo geregeld. Werken met hart en ziel  levert in werk en privé ook veel energie op!
Geniet ervan!
Caroline Serré
 
 
Anjo  12 februari 2007, 21:56
Wordt het geen tijd dat we de betekenis van de  begrippen “carriere” en “ambitie” eens opnieuw tegen het licht houden?  Want ze zijn nauw verbonden met het hoog opgeleide mannenwereldje op de  werkvloer. Daar kunnen lange werkdagen en ambitie aaneengesmeed worden  tot een glansrijke carriere. En voor vrouwen met emancipatie-drang  betekent dit vaak niets meer dan zich in dat wereldje naar binnen  knokken en er een halfslachtig salaris en dubbele dagtaak voor  terugkrijgen. Veel vrouwen beseffen dat heel goed en vragen zich terecht  af of dit het waard is. Daarbij is voor de meeste mensen niet eens een  succesvolle carriere weggelegd. Ze blijven ergens halverwege hun kunnen  steken want boven aan de top is de spoeling dun. En ook dat beseffen de  meesten heel goed. Ze maken er dus het beste van en wegen hun salaris af  tegen hun vrije tijd. Ondertussen blijven we wel de werkvloer en het  loonstrookje als maatstaf voor ons hele leven gebruiken. Al het  onbetaalde werk dat door moeders en vrijwilligers wordt verzet, staat in  de algemene waardering gelijk aan…geen werk. Niet mee eens? Kijk dan  eens naar je eigen gevoelens bij het volgende:
Stel, ik ben een  huisvrouw, en ik werk met plezier afentoe aan iets dat een kleine  bijverdienste oplevert. Vind je me dan een ambitieuze carrierevrouw?  Vast niet. Stel nu eens dat ik daar een maandinkomen uit haal maar nog  steeds tussen mijn kinderen mijn bureau heb staan. Dan ben ik  waarschijnlijk een tikje ambitieus. Maar het wordt pas echt een   carriere als ik een kantoortje open en daar mijn mijn bureau neer zet.   Ja, dan werk ik ineens…  Carriere maken doe je in de ogen van de  meeste mensen alleen op een werkplek en ambities bestaan alleen als er  een prijskaartje aan hangt. Daarbuiten hebben ze geen betekenis. Wordt  het geen tijd dat we die onzin eens overboord gooien? Ikzelf werk de  hele dag, huishouden, thuiswerk en kinderopvang in 1. Wie durft mij te  vertellen dat ik mijn kids naar de opvang moet brengen en eens echt moet  gaan werken om met mijn carriere de pensioenkas van de maatschappij te  spekken? Want daar komt Marike Stellinga’s artikel toch wel een beetje  op neer, niet waar? Volgens mij zijn Nederlanders helemaal niet lui, ze  trappen daar gewoon niet in…
 
karin  11 februari 2007, 17:29
herstel (dames)bladen/pers.
 
Karin  11 februari 2007, 17:17
Lieve dames, waar wonen jullie? Dan kom ik meteen  in de buurt wonen! Het wordt tijd voor een tegenoffensief. Ligt het aan  mij of worden we bestookt met, de vaak ongenuanceerde, mening van de  zelfbenoemde ‘nieuwe feministes’. Zij doen wat wij nl volgens hen  allemaal zouden moeten doen: op naar het glazen plafond! Niet meer in  gebatikte geitenwollensokken maar Chanel mantelpakjes en op hippe  hakjes. Op kop gaan Femke, Sharon, Neeli en de stoute vrouwen Heleen  & Marlies. Zij nemen geen genoegen met dat baantje ‘erbij’. We zijn  lui, houden onze hand op bij onze mannen en geven onze kinderen het  slechte voorbeeld. Harde oordelen die steeds vaker de damesbladen  vullen. Wanneer is het algemeen gedachtengoed?
 
Petra Brekelmans 9 februari 2007, 20:02
Ik vind het artikel in de Elsevier over  “ambitieloze” vrouwen schandalig. Ik heb de emancipatiegolf in de  70-iger jaren bewust meegemaakt en ik denk dat de zogenaamde rechten  vooral nieuwe plichten zijn geworden. Werd je toen als werkende moeder  met een sleutelkind nog met “scheve ogen” aangekeken, nu durft een  moeder vaak niet toe te geven dat ze “niet werkt”. Ik denk dat in onze  mannenmaatschappij een vrouw het nooit helemaal goed kan doen. Enerzijds  wordt verwacht dat ze financieel zelfstandig is en carriere maakt,  anderzijds draait ze in de meeste gevallen op voor de kinderen, het  huishouden, het sociale leven van het hele gezin, etc. Veel vrouwen  krijgen ook een stuk zorg voor hun ouders toebedeeld. De meeste vrouwen  die ik ken hebben het razend druk omdat ze op zoveel verschillende  gebieden moeten “scoren”.
Wat mij ook keer op keer verbaast is dat  het net is of de zorg en opvoeding van kinderen en huishouden absoluut  geen betekenis meer heeft, alsof het iets is wat je er maar “even” bij  doet!
 
Hanneke z  9 februari 2007, 18:02
Het moederschap is (of je nu werkt of niet!)  altijd een enorme opgave. Kinderen opvoeden en zelf ook nog een leven  overhouden valt niet mee… Wie daaraan tegenwoordig nog durft te  beginnen moet per definitie ambitieus ingesteld zijn!
 
madeleine  5 februari 2007, 23:34
ik vind het erg kort door de bocht om vrouwen als  ambitieloos  neer te zetten. Ik denk dat er heel veel moeders genoeg  ambitie hebben maar dat helaas door de maatschappelijke omstandigheden  gedwongen zijn een keuze te maken. Naast betere opvangmogelijkheden moet  er ook een omslag komen bij de werkgevers. Deze zijn vaak vol  vooroordelen jegens werkende moeders. Werkgevers zijn huiverig, moeders  gaan naar huis als hun kind ziek is, nemen altijd vakantie op tijdens  schoolvakanties en zijn niet flexibel. Met het feit dat je een moeder  bent wordt geen rekening gehouden. Jammer want vroeger was het een  volwaardige en door de maatschappij gerespecteerde baan. Tegenwoordig  moet je het even tussen neus en lippen er bij doen. Ik vraag mij af wat  dat voor lange termijn  gevolgen heeft voor de ontwikkeling van de  kinderen.
 
Hanneke  2 februari 2007, 19:50
Ik erger me altijd enorm als ik weer eens zo’n  ongenuanceerd betoog van Marike Stellinga lees in Elsevier. Ze  vergelijkt appels met peren (NL met Amerika). Zegt dat vaders zielig  zijn (ze werken + zorgen meer uren, maar waar bestaat die zorg uit, op  het sportveld staan b.v. of de was doen?). En wie gaat er ’s nachts uit  voor de kinderen en moet dan de volgende dag weer uitgeslapen aan haar  carriere werken? Meestal is dat de moeder. Ook wordt inderdaad vergeten  dat in het buitenland de schooltijden vaak meer op werkende ouders zijn  aangepast. Bovendien zijn kinderen geen fietsen: je kunt ze niet zomaar  ergens ‘stallen’. Veel kinderen vinden de BSO vreselijk. En laten de  werkende moeder (vaders zijn daar vaak minder gevoelig voor) achter met  een schuldgevoel. Misschien kan Marike Stellinga bovenstaande zaken eens  onderzoeken.
 
Hedwig  2 februari 2007, 09:42
Vroeger mochten moeders niet werken van hun  mannen, nu moeten moeders werken – liefst full time – en het zijn met  name vrouwen die dat roepen. Welke vrouw wil tegenwoordig nog kinderen?  Het mag wel maar je geeft daar toch je ambities/carriere/dromen niet  voor op? Je kunt het allemaal hebben: slimme kinderen, geweldige vent,  top job, veel vrienden om gezellige uitjes/etentjes met thema mee te  organiseren, de x-factor en ikbenvastnogwatvergeten, als je maar wilt!  En daar zit hem nu juist de kneep. Wat wil je zelf eigenlijk? Laat je  niets opdringen: durf je eigen leven te leven!
 
Sjoukje  30 januari 2007, 11:33
Ik ben het helemaal met Astrid eens!
 
Astrid Geel 28 januari 2007, 17:44
Het is zo makkelijk om te zeggen dat vrouwen in  het buitenland meer werken dan de nederlandse vrouwen. Wat vaak vergeten  wordt is dat de schooltijden in andere landen ook niet hetzelfde zijn.  Ik hoor vaak in gesprekken met buitenlandse vrouwen dat hun kinderen  langere dagen maken op school.  Misschien wordt het tijd om eens wat aan  die “heilige” woensdagmiddag te gaan doen, zodat er een extra dag vrij  komt waarop er gewerkt kan worden. In plaats van vrouwen die elke dag  gewoon enorm hun best doen schuldgevoelens aan te praten. Denk creatief  in plaats van negatief.
 
Ariel  28 januari 2007, 16:37
Ik denk dat veel vrouwen werken leuk vinden voor  een stukje ontplooing van talenten die in het moederschap niet tot  uiting komen, voor een zinvolle tijdsbesteding (in geval van al  schoolgaande kinderen) en voor de centjes. Hun werkelijke ambities  liggen in de opvoeding van de kinderen.