Hoe motiveer je je gezin om mee te helpen: 8 tips

door: Lorraine Simoons, www.so-organized.nl.

Het fijne van een goed georganiseerd huishouden is dat je uiteindelijk meer tijd over hebt om samen met je gezin / geliefden door te brengen. De truc is natuurlijk niet alleen om je huis georganiseerd te krijgen, maar ook om het zo te houden. Dat houdt in dat ieder zijn steentje moet bijdragen. Motiveren is het toverwoord.

Hoe doe je dat? 8 tips.

  1. Geef het goede voorbeeld.
    Als je wilt dat je huisgenoten ook opruimen, zul je toch echt zelf je boel georganiseerd moeten hebben. Kinderen kijken de kunst af en leren het best in de praktijk. Zorg dat het opruimen een normale routine wordt die als vanzelf sprekend gebeurt, bv na het eten, direct de keuken opruimen, als je opstaat, je bed opmaken, als je je uitkleedt, je kleren in de was. Als je laat zien hoe het moet en ze leren van je, geef je ze een vaardigheid mee voor het leven. Bedenk dat een taak voordoen goed helpt bij kinderen, dan zien ze hoe het werkt om bijvoorbeeld het konijnenhok te verschonen en kunnen ze het de volgende keer (bijna) zelf.
  2. Maak samen een takenlijst.
    Stel aan jezelf en je huisgenoten reeele doelen. Verwacht niet te veel, maar ook niet te weinig. Je deelt tenslotte het huishouden. Handig hulpmiddel,  vooral bij gezinnen is om alle taken op te sommen en een korte omschrijving te geven. Bijvoorbeeld: keuken opruimen betekent ook het aanrecht en de kookplaat schoonmaken. Als je het erover eens bent, ontstaan er minder misverstanden en minder irritaties. Maak de takenlijst samen met alle huisgenoten, zodat het ieders verantwoordelijkheid wordt.
    Geef je kind natuurlijk taken die bij zijn leeftijd horen. Maak de taken zichtbaar met behulp van een magneetbord of prikbord.

 

  1. Niet iedereen hoeft alle taken te kunnen uitvoeren.
    Als iemand ergens niet goed in is of een erge hekel heeft aan een bepaalde taak, ontzie die persoon daar dan van en laat hem iets kiezen wat wel binnen zijn vermogen past. Iedereen is nu eenmaal ergens anders goed in.
    Bij het verdelen van taken is het belangrijk te kijken naar hoeveel tijd iemand heeft. Als er belangrijkere dingen gedaan moeten worden (huiswerk, voorbereiden van een presentatie, belangrijk telefoongesprek), moet dat eerst natuurlijk. En het is noodzakelijk dat er nog vrije tijd overblijft. Verdeel de taken naar de tijd en energie die iemand heeft.

 

  1. Stel een beloning in het vooruitzicht, met name voor extra klusjes.
    Voor kleine kinderen is een sticker vaak al prima. Voor grotere kinderen leuke kans om een extraatje te verdienen. Zie het als een voorloper op het zakcentje dat kinderen op een gegeven moment gaan verdienen met vakantiebaantjes. Als ze meehelpen met het op orde brengen van (een deel) van het huis, kunnen ze wat extras krijgen. Let wel dit geldt voor de extra klusjes. Je kunt ook denken aan een beloning in de vorm van extra gametijd op de Wii of op de computer.  Maak er wel een echte “uitbetaling” van met de nadruk op het feit dat ze zo goed hebben geholpen!
  2. Maak het leuk en uitdagend om te doen.
    Ik kan niet vaak genoeg de nadruk erop leggen dat je opruimtijd leuk kunt maken met een up-beat muziek waar iedereen energie van krijgt. Maak er een spel van, bijvoorbeeld een wedstrijd (wie kan het snelst dit of dit opruimen?…)
    Naarmate de kinderen ouder worden is het belangrijk dat ze meegroeien met hun taken. Als het uitzoeken van de was eenmaal makkelijk lukt, is het kind misschien toe aan het zelf doen van de was. Doe het voor, laat het kind meedenken in het proces en sta open voor zijn ideeën.
  3. Wees blij met de dingen die goed gaan.
    Als je huisgenoten een rommel maken van hun kamer/ ruimte, maar je kind is bv heel secuur in het maken van zijn huiswerk of je partner kookt fantastisch, leg dan de nadruk op hetgeen ze goed kunnen en stimuleer ze om die vaardigheid ook toe te passen op de huishoudelijke taken waar hij / zij verantwoordelijk voor is.
  4. Zorg dat je op een lijn zit met je partner.
    Niets is erger dan wanneer jij het een zegt tegen je kinderen en ze van je partner iets heel anders te horen krijgen. Zorg dat je het eens bent, en wees consequent. Alleen dan ben je geloofwaardig naar je kinderen toe. Geef zelf het goede voorbeeld door samen te overleggen wie welke taken in het huishouden doet. Zo zien de kinderen dat het gewoon een onderdeel is van het leven dat jullie samen leiden en worden de taken al gauw een dagelijkse routine voor iedereen.

 

Veel succes! En een fijn vervolg van de zomer toegewenst.

 

Lorraine Simoons
Professional Organizer

Website: www.so-organized.nl

blog: http://so-organized.typepad.com/so_organized_tips_om_cont/van-start.html

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.