Hardlopen? Goed voorbereiden voor het beste resultaat

Hardlopen goed voorbereiden

Heb jij het voornemen te starten met hardlopen? Of ben je misschien al begonnen? Zorg dat je goed voorbereid op pad gaat. Kies het juiste materiaal, kies een goede route, een haalbaar hardloopschema om mee te beginnen en de juiste bescherming tegen blessures. Waar moet je allemaal aan denken als je start met hardlopen?

Hardlopen en de juiste schoenen

Hardlopen

Kies de juiste schoenen als je begint met hardlopen. Goede schoenen dempen de klappen van het telkens neerkomen na elke stap of sprong. Een schoen met goede vering kan het verschil maken. Het verschil tussen ontspannen lopen en blessures in de rug en benen doordat de klappen door je lichaam opgevangen moeten worden. De juiste schoenen zijn dus van groot belang. Schoenen die  speciaal gemaakt zijn om mee hard te lopen. Het is geen overbodige luxe!

Ondersteun zwakke plekken

Heb je zwakke plekken in je lichaam? Zorg ervoor dat je deze ondersteunt. Heb je bijvoorbeeld zwakke enkels? Dan kan een enkelbrace voor ondersteuning zorgen. Als je deze draagt, voorkom je dat je op ongelijk wegdek of onverwachte bewegingen door je enkel zakt. Hetzelfde kun je doen voor zwakke knieën. Let ook goed op waar je loopt. Want dat maakt veel verschil in de belasting van je benen en rug.

Bouw jouw schema op

Veel mensen denken dat het ze nooit zal lukken om twintig kilometer aan één stuk te lopen. Maar iedereen kan leren hardlopen. En het kost helemaal niets. Op het juiste materiaal na. Als je net begint met hardlopen en je conditie is nog slecht, dan kun je een schema volgen waarmee je in een paar weken tijd leert een paar kilometer achter elkaar te lopen. Zulke hardloopschema’s beginnen met bijvoorbeeld drie keer één minuut hardlopen en telkens een stuk wandelen. En ook al klinkt dat zinloos, een goede conditie begint echt met een minuut hardlopen. Je komt in kleine stappen tot grote resultaten.

Kies de juiste ondergrond

Een natuurlijke ondergrond als zandpaden en bospaden hebben als voordeel dat ze verend zijn ten opzichte van beton of asfalt. Dat is beter voor je knieën en rug. Maar aan de andere kant, kun je op onregelmatige ondergrond gemakkelijker je enkel zwikken. En vergis je niet, blijvende blessures kun je dan gemakkelijk oplopen. Dus het gevaar om een acute blessure op te lopen is op een harde ondergrond weer veel kleiner, maar kan schade geven op de langere duur. Besteed dus veel aandacht aan de plek en route die jij wilt gaan lopen en let daarbij goed op het wegdek. Met goede schoenen kun je de stappen op asfalt of beton al behoorlijk goed dempen.

Heb jij plannen? Of loop je al langer hard? Deel gerust meer tips of ervaringen hieronder in de reacties!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.