Nieuw online bedrijf? Vier de lancering in stijl!

Nieuw online bedrijfDe opening van een fysieke winkel of kantoorpand wordt vaak groots gevierd. Maar als je een online bedrijf start ligt dat minder voor de hand. En toch is dat een feestje waard. Zo’n feestje kan ook extra bezoekers trekken, waardoor je een vliegende start kunt maken. Maar hoe pak je dat aan? Je bent begonnen met een idee en een website of webshop. Tot nu toe kon jij jezelf daar heerlijk mee uitleven. Je creativiteit de vrije loop laten. En nu is dan dat moment om het met de wereld te gaan delen. Dat is best spannend. En ook ontzettend leuk! Als je een nieuw online bedrijf start kun je deze tips wel gebruiken om de lancering in stijl te vieren.

Fysiek feestje naast online lancering

Ook al zal je online je zaken gaan doen, het is leuk om ook een echt -fysiek- feestje te geven. Nodig iedereen uit die je heeft geholpen met je website. Iedereen die je verhalen met enthousiasme heeft aangehoord. Mensen die je ideeën gaven of contacten voor je legden. Kortom: je ‘fans’. Fans zijn belangrijk voor elk bedrijf. Ze praten over jou en je bedrijf en dat brengt je nieuwe klanten. Rol de rode of roze loper uit en ontvang ze met een lekker drankje en hapje. Bedank ze en laat ze zien hoe je website of webshop geworden is. En zorg dat er veel foto’s gemaakt worden, die je kunt delen via social media.

Tips voor de lancering van nieuw online bedrijf

Neem de tijd om een nieuw online bedrijf goed te lanceren. Jouw lancering heeft nieuwswaarde. Want mensen houden van nieuwe dingen. Zowel de pers als jouw toekomstige klanten zullen het interessant vinden om hierover te lezen. Dit kan je doen om zoveel mogelijk mensen te bereiken en een vliegende start te maken:

1. Een goede planning

Plan de datum van lancering ver vooruit, zodat je tijd genoeg hebt voor een goede voorbereiding.

2. Social media aankondiging

Maak alvast social media accounts aan voor jouw bedrijf en vertel mensen dat er ‘binnenkort’ iets nieuws op stapel staat. Hou het eerst geheimzinnig en til steeds iets meer van de sluier op. Of deel ’the making of’.

3. Geef iets weg voor de lancering

Als je een dienst gaat verlenen, zet dan een enquête uit. Laat mensen vragen beantwoorden, waar jij graag het antwoord op wilt hebben. Zo kun je voor de lancering al de puntjes op de í zetten met jouw diensten. Geef een klein cadeautje weg aan de mensen die meedoen. Of geef wat waardevolle informatie gratis weg middels een e-book of white-paper. Als je een webshop gaat openen, zet dan alvast een prijsvraag of mail & win actie uit. Het voordeel van een ‘Give away’ is natuurlijk dat je aandacht krijgt van nieuwe volgers op je socials. Maar daarbij kun je ook naam en e-mail adres van potentiële klanten verzamelen. Maak daarvan gebruik om deze mensen via e-mail op de hoogte te houden van de lancering. Later kun je ook ander nieuws met hen delen over nieuwe producten of waardevolle tips op jouw vakgebied. E-mail marketing is één van de meest waardevolle instrumenten om verkopen te genereren voor jouw bedrijf.

4. Informeer de pers

Verstuur een persbericht over de lancering van jouw nieuwe bedrijf. Zorg dat je in heldere taal in maximaal 500 woorden jouw boodschap overbrengt. Voeg ook unieke afbeeldingen toe aan het bericht. Geef antwoord op de vragen Wie? Wat? Waar? En waarom? Vertel niet teveel over jezelf, maar probeer vooral te laten zien welk probleem jij oplost voor jouw klanten met je nieuwe dienst of product. Benader zowel de landelijke als de lokale pers. Vergeet niet ook bloggers en online media te benaderen. Want voor een online business heb je meer aan een link op een kleine blog met de juiste doelgroep, dan een interview in een grote krant.

5. Ga samenwerkingen aan

Als je net begint met een website of webwinkel is het belangrijk om online medestanders en fans te vinden. Andere ondernemers kunnen je vaak makkelijk helpen aan meer bezoekers. Zoek naar partijen die dezelfde doelgroep bedienen met een ander soort product of dienst. Dus niet je directe concurrenten. Ga samenwerkingen aan door een link te plaatsen, een mail & win te delen. Of geef review exemplaren weg aan influencers.

Heb jij nog meer tips voor startende online ondernemers? Deel ze dan hieronder in reactie op dit bericht! En lees hier 8 tips voor de opening van je winkel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.