Moederbedrijf starten? Tips en ideeën

Moederbedrijf

Als je moeder wordt wil je jouw werk zo goed mogelijk combineren met je baby. Je wil nog steeds werken. Maar je wilt ook bij je kleintje zijn. Steeds meer werkgevers bieden flexibele werktijden. Maar nog steeds is ondernemen de meest flexibele manier om werk en kinderen te combineren. Maar hoe pak je dat aan als mama? En welke activiteiten ga je ondernemen? Hoe zet je de eerste stap naar jouw moederbedrijf? En waar haal je jouw idee vandaan?

door: Vivienne Westerhoud.

Denk groot en zet de eerste stap

Heb je al een idee? Denk dan voordat je gaat ondernemen vooral zo groot mogelijk. Probeer aan de buitenkant van je toekomstige bedrijf extra mogelijkheden te breien. Zolang je plannen nog slechts in je gedachten zitten, maak ze zo groot als je wilt. En zet vervolgens de eerste stap. Onderweg zal jouw bedrijf zich vorm gaan geven. Als het goed is vormt het zich naar jouw wensen. Om jouw privéleven heen. Dat wil niet zeggen dat je bedrijf klein hoeft te blijven. In tegendeel. Maar je mag groeien zo snel als jij dat wilt. Moet je investeren om te beginnen? Misschien moet je geld lenen of gebruik je een spaarpot, die je al hebt. Je kunt ook klein beginnen met het doel om groot te worden. Het is voor iedereen persoonlijk hoeveel je in het begin kunt investeren. En dat is allemaal oké, als je maar groot blijft denken.

Laat jouw moederbedrijf zich vormen om jouw leven

Toen ik begon met ondernemen in 2002, zag ik voor me dat ik ‘Online Media Tycoon’ zou worden. Ik startte met deze website mamas.nl. Omdat ik moeders zag worstelen met de balans in werk en privé. En daarna kwamen er meerdere sites en blogs bij. Zoals een vacaturebank voor flexibele fulltime en parttime banen. En een netwerk voor vrouwelijke ondernemers. Maar een ‘tycoon’, dat ben ik (nog) niet geworden. Als alleenstaande moeder koos ik ervoor om mijn kinderen als ‘corebusiness’ te bestempelen. Dat betekende dat ik nauwelijks gebruik maakte van kinderopvang. En later elke dag op het schoolplein stond. Het betekende ook dat ik een grote investeerder afwees. Ik had daarmee mijn bedrijf veel groter kunnen maken. Maar dat zou ten koste zijn gegaan van mijn vrijheid. Dus deed ik het toen niet. Die keuzes liggen voor iedereen anders. En precies dat is zo mooi aan ondernemen. Je mag alles zelf bepalen. Zodat jouw werk je past als een comfortabel jasje. Nu mijn kinderen groter zijn geniet ik van die vrijheid door af en toe op reis te gaan. Ik ben net terug van zes weken zwerven in Frankrijk. Als ik mijn laptop meeneem, kan ik mijn bedrijf gewoon draaiende houden. Ik kan immers overal artikelen schrijven voor mijn klanten en mijn lezers.


LEES OOK: Je eigen webshop beginnen? Bekijk dit 8 stappenplan!
EN Starten met ondernemen: 10 belangrijke stappen om te nemen


Ondernemen om een gat in de markt te vullen

Creatieve ondernemers krijgen het idee voor hun onderneming omdat ze een gat in de markt ontdekken. Iets wat jij belangrijk vindt. En waar nog geen voorzieningen voor zijn. Een dienst, die nog niemand aanbiedt. Vaak is dat een niche voor een specifieke doelgroep. Zoals de vrouwelijke ondernemer die vond dat alle moeders een EHBO cursus moesten volgen, of de vrouw die biologisch maandverband introduceerde met haar Yoni.care. De meeste van mijn eigen initiatieven ontstonden ook op die manier. Er was nog geen online magazine voor werkende moeders in 2002. En aandacht voor parttime werk of flexibele werktijden was er ook nog niet. Het heeft voordelen als je de eerste bent. Maar ook nadelen. Je kunt nergens iets áfkijken. Je mag het wiel zelf uitvinden. En je moet in het begin iedereen uitleggen wat je precies doet. En als het een goed idee blijkt? Dan zijn er binnen no time mensen die je nadoen. Soms met grotere slagkracht en meer geld. Dan is het belangrijk om goed bij jezelf te blijven. En duidelijk voor ogen te houden wat jou onderscheidt van de rest. Daar ligt je kracht.

Starten met ondernemen vanuit een passie

Je kunt ook starten met ondernemen omdat je graag je passie wilt volgen. Je bent bijvoorbeeld gek op edelstenen en hun werking. Of je bent dol op mode. Je kunt dan een winkel beginnen of zelf iets produceren. Je kunt fotograaf worden of kunstenaar. Of je deelt jouw spirituele pad met de wereld en wordt coach. Er is een grote kans dat anderen je voor gingen. Maar dat geeft helemaal niets. Als jij het maar op je eigen manier doet. Jouw unieke ervaringen en creaties zullen altijd een bepaalde specifieke doelgroep aanspreken. Blijf goed bij jezelf en leer jouw doelgroep goed kennen. Dan kun je net zo goed heel succesvol zijn!

Heb jij ideeën of vragen? Deel ze onder dit bericht!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.