Ik heb geen zin meer in mijn werk. Zet deze 5 tips in werking!

door: Peggy Saman, www.thuiscarrierecoach.com.

Een antwoord op bovenstaande vraag zou in de strekking van een wedervraag kunnen zijn: wat let je? Vaak is dan het antwoord ‘mijn financiële situatie’ of ‘ik weet niet wat ik anders wil’. In een bruisende economie is het wisselen van baan geen enkel probleem. Je hebt dan binnen een mum van tijd iets anders gevonden, waar je een nieuwe uitdaging inziet. Als je niet weet wat je anders wilt, is het natuurlijk wel goed om dat eerst uit te zoeken.

Een zoektocht begint altijd met een doel. Als je geen doel hebt, dan blijf je zoeken. En je droombaan kan je gemakkelijk onderzoeken, terwijl je je huidige baan houdt.

De gezinssituatie, de hypotheek en alle andere kosten zijn reden genoeg om nog even in je baan te blijven. Gezien de crisis zou ik dit voorlopig ook nog even blijven volhouden.

Maar hoe hou je het in je huidige werk nog langer vol?

 

•1.       Doorbreek de routine.

Soms is dit al genoeg om je kijk op je werk te verfrissen. Doe het eens anders. Neem werk mee naar huis; begin eerder of juist later; richt je werkplek anders in, desnoods verhuis je naar een andere kamer; ga eens ergens anders lunchen; neem een andere route naar je werk. Er zijn zoveel mogelijkheden. Bedenk er zelf ook een paar.

•2.       Vraag aan je manager of er nog andere klussen zijn.

Zijn er taken in het verlengde van je werk, die opgepakt moeten worden? Bespreek het met je manager. Heel vaak ligt er nog e.e.a. Wees wel zo slim om andere huidige geestdodende taken af te stoten. Vertel je manager dat je dolgraag die taken wilt oppakken, maar dat dit niet te combineren is met een aantal andere taken. Maak een goede afweging om welke taken het gaat. Je wilt je manager niet het idee geven dat je er de brui aangeeft. Wees strategisch en verkoop het goed.

•3.       Waar kun je jezelf nog in verbeteren?

Er zijn altijd wel taken, die je minder goed kunt. Geef die taken eens extra aandacht. Daar waar je je aandacht aangeeft, dat gaat groeien. Bewonder je een collega, hoe zij een bepaalde taak oppakt? Ga een gesprek met haar aan hoe ze dat doet. Vervolgens voer je de taak uit zoals zij. Zie het resultaat.

•4.       Breng je manier van werken in kaart.

Is de manier waarop je werkt optimaal genoeg? Haal je het maximale uit je dag; uit je manier van administreren; uit je communicatie? Hoe handel je telefoontjes af? Wellicht is het tijd voor een aantal  checklisten. Er ligt altijd wel werk, ook al denk je in eerste instantie van niet. Hierbij gaat het over efficiënter werken. Niet over je tijd in te vullen met onbenulligheden.

•5.       Oriënteer je op andere functies binnen het bedrijf.

Het kan natuurlijk zo zijn dat er juist ontslagen zijn gevallen in je bedrijf. Dan mag je blij zijn dat jij hier niet bij hoorde. Je kunt je wel oriënteren op andere functies in het bedrijf. Bekijk eens het bedrijfsorganigram. Welke afdeling spreekt je aan? En binnen die afdeling welk beroep? Je kunt ook eens een gesprek aangaan met iemand, die dit beroep heeft. Vraag hem/haar alles wat je wilt weten. Welke opleiding heb je nodig? Hoe zijn zij er terecht gekomen? Etc.

Nu is niet de meest verstandige tijd om je baan op te zeggen. Je kunt veel beter even volhouden en het beste ervan maken in het hier en nu. En wie weet ga je dan weer van je werk houden.


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.