Communicatieproblemen: 5 stappen naar beter

door: Peggy Saman, www.thuiscarrierecoach.com.

Soms verloopt het op je werk niet altijd vlekkeloos. In de categorie ‘Lastige Werksituaties’ belicht ik hier communicatieproblemen op de werkvloer. Ervaar jij ook communicatieproblemen op je werk, zet dan deze 5 stappen en zie het verschil. Zaak is wel dat je open staat voor situatieverbetering. Als je geen behoefte hebt aan verbetering en je vindt dat het aan de ander ligt, dan blijft de deur dicht. Dit is verder geen waarde-oordeel, maar een simpel feit. Alleen jijzelf kan proberen de situatie te verbeteren.
1.Waar komt jouw collega vandaan? Wat is zijn/haar geschiedenis? Hoe is hij/zij terecht gekomen op die plek, waar hij/zij nu is? Wat is zijn/haar stijl van communiceren? Hoe gaat hij/zij met anderen om? Wat vindt hij/zij belangrijk op de werkvloer? Wat zijn zijn/haar sterke kanten/minder sterke kanten? Als je dit hebt opgeschreven, kun je dan sympathie voor hem/haar opbrengen? Kun je hem/haar nu beter begrijpen? 

2.Focus op jezelf, en niet op de ander. Je kunt alleen jezelf in deze relatie veranderen. Hoe zou je je anders kunnen opstellen om de relatie te verbeteren?

3.Geef de ander het gevoel dat je samen wilt werken en niet tegen. Een stap in de goede richting is b.v. te vragen hoe hij/zij bepaalde issues zien, die zich op het werk afspelen.

4.Teveel input kan juist niet zo goed werken. Hier en daar input wordt wel geaccepteerd, teveel kan leiden tot het label ‘mr/mrs knowitall’. Vooral bazen zijn hier niet van gediend. Probeer m.b.v. de eerste opdracht te bepalen hoe je het beste jouw ideeën kunt brengen.

5.Omgaan met kritiek. Vaak vinden bazen/collega’s het moeilijk kritiek te geven. Sta open hiervoor en reageer niet meteen. Denk er rustig over na. Wat klopt wel/niet. Kom er dan op een later tijdstip op terug, als je dit nodig acht. Communicatie heeft ook veel te maken met sociaal gedrag. Het draait niet alleen om het feit dat jij je lekker voelt in je vel, maar ook om jouw bijdrage aan je omgeving (werk, thuis etc.) Mensen zijn nu eenmaal collectieve wezens, die niet zonder elkaar kunnen. Dat betekent niet dat je alles moet slikken en overal ja en amen op dient te zeggen. Waak wel over je eigen grenzen. Het gaat allemaal over balans. Niet teveel aan jezelf denken en niet teveel aan je omgeving denken. Niet te weinig aan jezelf denken en ook niet te weinig aan je omgeving denken.

Meer inspiratie over balans en werk vind je op mijn website www.thuiscarrierecoach.com.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.