Hieperdepiep voor de hypermarché!

door: Erna van ’t Westeinde.

Op vakantie gaan is een belangrijk onderdeel van mijn werk als manager van een touroperator. Maar als ik op vakantie ga in Frankrijk, kom ik altijd een beetje thuis. Niet alleen vanwege het prachtige landschap, de cultuur, de wijn en het eten. Maar vooral vanwege de hypermarché!
Ooit werkte ik afwisselend in Parijs en in Lille. Ik racete toen regelmatig van het verkoopkantoor in Lille naar het hoofdkantoor te Parijs. In Parijs overnachtte ik in hotels en struinde de buurt af naar goede, betaalbare restaurants. In Lille had ik mijn appartement en probeerde ik thuis de gerechten van de restaurants na te maken. 

In die tijd heb ik de Franse hypermarkt ontdekt, waar ik met groot plezier mijn boodschappen haalde. De eerste keer in zo’n gigamarkt sta je verbijsterd te kijken naar het assortiment. Een combinatie van Albert Heijn, C 1000, Hema, Blokker, V&D, de Makro, Sligro en diverse speciaalzaakjes, allemaal onder één dak. Alles is te krijgen in de meest uiteenlopende formaten. Was ik in Nederland nog eens wanhopig op zoek naar plastic champagneflutes voor een kampeervakantie. En werd ik door kampeerspeciaalzaken als volslagen idioot bestempeld om dergelijk product te zoeken. Eenmaal in Frankrijk was na een enkel bezoek aan de eerst gevonden hypermarché mijn servies aangevuld met vier prachtige, plastic flutes.

Zelfs na meer dan twintig jaar shopervaring bij deze voedselreuzen blijft het een hoogtepunt van mijn vakantie. Het klinkt raar voor iemand, die thuis een hekel heeft aan boodschappen doen en haar wekelijkse inkopen achter de laptop bij de thuisbrengservice van Albert Heijn doet, om iedere confrontatie met te weinig parkeerplaatsen, te krappe gangpaden en te lange rijen bij de kassa te vermijden.

Ook dit jaar heb ik de meivakantie met de familie op een Franse camping doorgebracht. Anders dan de gemiddelde Nederlandse vakantieganger slepen wij niet de bekende hoeveelheid aardappelen en hagelslag mee naar Frankrijk. Onze voorraad beperkte zich tot een overzichtelijke hoeveelheid sap en broodjes voor onderweg, een fles water en één rol wc-papier. Just in case!
Bij aankomst op de camping vlug de spullen uit de auto om linea recta op zoek te gaan naar de eerste de beste supermarkt. Het maakt niet uit welke het is: Carrefour, LeClerc, Geant, Intermarché, SuperU. Als het maar groot is, dan vinden we vast wel wat we willen. En eenmaal binnen kan het feest beginnen, hoewel door het formaat van de winkel het vaak lastig is te bepalen waar je moet beginnen. In ons geval schoten de kinderen meteen de speelgoedhoek in, die door de Franse reus bij binnenkomst direct rechtsaf in vijf lange gangpaden was opgesteld. Terwijl ik er met mijn onmogelijk grote – nu nog lege – winkelkar achteraan hobbelde, snelde mijn man linksaf naar de eveneens in vijf lange gangpaden aanwezige wijnvoorraad. Na het vinden van de kinderen en deze vermanend te hebben toegesproken – “eerst boodschappen, jullie mogen later iets uitzoeken om te spelen” – en het bellen van mijn man – “waar ben je nou?” – zijn we de rijen systematisch afgestruind voor de benodigde spullen. Vijf-liter-flessen water, een kilo-pot Nutella en een pak met achtenveertig rollen roze wc-papier zijn de eerste dingen die de leegte van de winkelwagen opvullen. Om vervolgens te worden aangevuld met typisch Franse kruiden, Franse mayonaise met veel mosterdsmaak. Na bewondering van de levende krab en kreeft in de aquaria op de visafdeling, volgde de voorverpakte zalm en de door Tristan gevonden vissticks uit de diepvries. In een verpakking van wel vierentwintig stuks. Koffie en thee wordt aangevuld met grootverpakkingen koek. En op de cosmetica afdeling vinden we douchegel voor iedereen, met als hoogtepunt de door Carmen gevonden flessen kinderdoucheschuim met Disney-prinsessen. Om de set compleet te maken, gooide ze ook nog zakdoekjes, tissues, een kam, borstel en spiegel in de kar, met dezelfde prinsessen op de verpakking. Gemarineerde koteletten en ondefinieerbare worstjes van lam, geit of toch varken, die het geweldig doen op de barbecue. We hebben geen rij overgeslagen.

Na een halve dag winkelen is de kar tot aan de rand gevuld en denk ik alvast weer na over de terugreis naar Nederland. Ik weet dat ik nog twee weken vakantie voor de boeg heb, maar wederom in tegenstelling tot de meeste Nederlandse families, slepen wij een enorme hoeveelheid Franse producten weer terug de grens over mee naar huis. En hoewel in de laatste decennia veel Franse producten ook in Nederland bij mijn kneutermarkt te halen zijn, is mijn vakantie niet compleet na de laatste stop bij “mijn eigen” Auchan, vlak voor de Belgische grens bij Lille. Daar slaan we weer een voorraad mayonaise, kazen, worsten en andere Franse producten in, voldoende groot tot ons volgend bezoek aan Frankrijk. Zo nemen we weer een stukje vakantie mee naar huis.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.