Home / Columns / Zelfzorg voor stiefmama´s

Zelfzorg voor stiefmama´s

Door: Annette van der Maarel. www.annettevandermaarel.com
stiefmamaZelfzorg voor stiefmama´s is super belangrijk! Uit onderzoek blijkt dat stiefmoeders de meeste stress ervaren in het samengestelde gezin. Zelf denk ik dat stiefmama´s sowieso de moeilijkste en meest stressvolle rol hebben in het moderne gezinsleven.

Zelfzorg voor stiefmama´s

Ik ben er van overtuigd, ook al is het niet onderzocht, dat een groot aantal stiefmoeders leidt aan een stiefmoeder burn-out.
Een van mijn stokpaardjes is dan ook dat het van levensbelang is om goed voor jezelf te zorgen als stiefmoeder.

Stiefmama’s

Niet alleen voor jou, maar ook voor je hele samengestelde gezin. De kansen om te overleven als stiefgezin worden ook veel kleiner als het niet goed met jou gaat… En we weten allemaal dat die kansen sowieso heel klein zijn. De lucky few behoren tot de 40 % die het wél redden als nieuw gezin….
De grote succesfactor nummer één is dus:

Zelfzorg voor stiefmama´s

Wat is dit nu eigenlijk en hoe doe je dit? En vooral tijdens stressvolle dagen zoals weekenden, feestdagen en vakanties? Hier een aantal tips voor zelfzorg voor stiefmama:

– Neem een minipauzes. Al is het maar drie tot vijf minuten. Zonder je even af. Haal even adem. Keer je aandacht naar binnen. Vraag jezelf af: Hoe gaat het met mij?

– Praten helpt! Praat met collega-stiefmoeders. Alleen zij begrijpen écht hoe het voor je is.

– Neem je eigen emoties serieus (boosheid, frustratie, irritatie, teleurstelling, verdriet, angst) heel serieus, dat kan heel kort en intensief: geef ze aandacht. Laat ze er zijn, dan hoef je er ook niets mee te doen. Dan trekken die emoties vanzelf weer voorbij. Als wolken aan de hemel.

– Zorg voor genoeg nachtrust. Slaap is essentieel! Ga op tijd naar bed, neem de tijd om in slaap te vallen zonder mobiel of tv.

– Luister naar je lijf: zorg ervoor dat je op tijd eet, drinkt en naar het toilet gaat.

– Vraag je een paar keer per dag af: Waar heb ik nu behoefte aan? Even naar buiten en frisse lucht happen? Even gaan liggen? Even bewegen? Doen!

– Stel jezelf voor dat je je eigen beste vriendin bent: Wat zou je dan voor advies hebben aan jezelf?

– Qua accu opladen ? Er gaat niets boven een powernap van 15 tot 20 minuten. Dus even een dutje doen helpt echt.

Zelfzorg voor stiefmama´s is ook dit:

Zelfzorg is ook een middag of dag vrij nemen van je gezin. Juist als je stiefkinderen er zijn. Speciaal tijdens feestdagen of vakantie. Ga eropuit zonder je gezin. Spreek af met je moeder, zus of een vriendin als je stiefkinderen er zijn. Dit is een hele lastige en daarmee moedige stap; want het lijkt alsof je alles aan je partner over laat. Maar let op! Dit is niet zo. Je partner en zijn kinderen bloeien juist op van een op een aandacht zonder jouw aanwezigheid. Net als jij. Als je het toe kunt laten om jezelf te verwennen, om jezelf in het zonnetje te zetten. Jij bent het waard, stiefmoeder.

Meer lezen? Het boek ´Nooit meer burn-out´ van Anita Roelands is geweldig, ook voor stiefmoeders, al is het boek niet speciaal aan ons gericht. De tips uit deze blog zijn dan ook geïnspireerd op haar boek.

Annette van der Maarel is coach voor stiefmoeders. Dit doet ze met veel toewijding en liefde. ´Ik weet uit eigen ervaring hoe mooi, maar ook hoe moeilijk het leven in een samengesteld gezin kan zijn. Weet je wat het grootste geheim is van een gelukkig stiefgezin? Je kunt het leren!´ Annette is ruim tien jaar stiefmoeder en moeder van drie dochters. Samen met man en kinderen woont ze in Arnhem-Noord. In deze rubriek ‘stiefmama’ geeft Annette je tips om het leven in een samengesteld gezin soepeler te laten verlopen. Met begrip en liefde kom je een heel eind! www.annettevandermaarel.com.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *