Stop enthousiasme in je zaak

Verhalen uit de praktijk van een businesscoach.
Vandaag kwam Ilse voor het eerst, zelfstandig binnenhuisarchitect, die al jaren bezig is en er een karige boterham mee verdient. En dat is ze helemaal zat. Zo heeft ze er geen zin meer in. Iedere keer weer op pad om nieuwe klanten te werven, ze wordt er doodmoe van.
Ilse wil graag hard werken maar ze heeft niet genoeg klandizie, dus ze vraagt zich af of ze niet toch maar gewoon een baan moet gaan zoeken.

Al pratende had ik toch het gevoel dat hier geen ‘loonslaaf’ voor me zat maar een echte ondernemer die op bepaalde gebieden gewoon wat kennis en inspiratie tekort komt. En dat met name op commercieel/marketing gebied. Vaktechnisch is het met haar dik in orde.

Commerciële aanpak
Een lesje marketing was hier helemaal op zijn plaats want wat bleek, ze had een enorm klantenbestand van mensen die allemaal van haar een advies hadden gehad. En met dat klantenbestand deed ze vervolgens helemaal niets, want, zo zei ze, mijn advies is zo goed en tijdloos, mensen zijn dan gewoon klaar.
Als je als ondernemer geld wilt verdienen dan moet je het toch commercieel aanpakken. En daar hoort bij dat je gebruik maakt van je klantenbestand, die mensen kennen jou, daar heb je een relatie mee, dat zijn jouw ambassadeurs, die bovendien bij jou terug moeten komen. Dus je moet iets bedenken hoe je dat gaat doen.

Kwaliteit leveren
Het lastige bij Ilse was dat het op een of andere manier tegen haar integriteit in ging om klanten opnieuw te benaderen. Ze vond ook dat ze dan afbreuk deed aan de kwaliteit van haar adviezen. Ze wilde er überhaupt niet over nadenken want haar adviezen waren zo goed en tijdloos.

Ik ben voorbeelden gaan geven van hoe je dat zou kunnen doen, bijvoorbeeld klanten die 5 jaar geleden een advies hebben gehad, benaderen met de boodschap dat door de moderne apparatuur (Breedbeeld TV, home-cinemasets e.d.) de eisen aan een woonkamer veranderd zijn. Of bijvoorbeeld die baby die nu tiener is, waardoor de eisen aan de woonkamer en kinderkamer veranderd zijn.

Kortom ,ze zou moeten zoeken naar elementen die ervoor zorgen dat mensen iets willen veranderen aan hun interieur, en daar dan op in spelen. Daar zijn vast enorm veel gegevens over, om de hoeveel jaar mensen hun interieur wijzigen, om de hoeveel jaar ze verhuizen, de komst, groei en vertrek van kinderen, hond, trends, e.d. En daar dan op in spelen met een goede professionele mailing en telefoontje na een week.

Enthousiasme
Pas toen viel het kwartje bij Ilse! Want wat je in feite doet is meedenken met je klanten, je volgt ze in hun veranderende behoeften, en dat is pas échte kwaliteit leveren! Ze werd helemaal enthousiast en kreeg allemaal briljante ideeën.

En dat is nu precies waar het om gaat bij ondernemerschap, dat je enthousiast bent. Dat je er zin in hebt, geïnspireerd bent. Dat je er met energie weer tegenaan gaat. Want alle energie die je erin stopt komt ook weer bij je terug. En daarmee bouw je een zaak op.
Overigens vind ik het enorm knap van Ilse dat ze dus een onderneming runt puur alleen op nieuwe klanten! Wat een potentieel als ze nu ook nog haar klantenbestand gaat benutten! En dat met hernieuwde inspiratie en energie; Ilse gaat gouden tijden tegemoet, daarvan ben ik overtuigd!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.