Afvallen door bewegen en meer: Tips!

Een paar kilo afvallen door bewegen, het is makkelijker gezegd dan gedaan. Als je echt een paar kilo kwijt wilt raken, moet je er ook echt voor gaan. Maar dat betekent niet dat je gelijk je hele routine om hoeft te gooien. Want we weten allemaal dat al te grote veranderingen moeilijk vol te houden zijn. Daarom is het goed om kleine stappen te nemen. Weet je niet goed hoe je moet beginnen? Ik geef je graag wat tips.

Gezonder eten in etappes

Als je wilt afvallen, begint dat natuurlijk bij gezond eten. Dat wil niet zeggen dat je ineens alleen nog maar gezonde dingen mag eten. Nee, je gaat keuzes maken. Je begint bijvoorbeeld met je ontbijt. Dat maak je gezond. Een shake, een bakje fruit. Ben je daaraan gewend? Pak dan je lunch gewoonten aan. Ga daarbij net zolang door tot je voor 80% gezond eet en voor 20% iets minder gezond. Wanneer je deze regel volgt, ligt jouw focus op gezond eten. Maar er is dan nog steeds ruimte om ook een keertje iets ongezonds te eten. Kies bij gezonde maaltijden voor meer groente, fruit en eiwitten. Maar ban de gezonde vetten ook zeker niet uit. Vind een nieuwe balans.

Verminder je suikerinname

Geraffineerde suiker is de enige echte boosdoener voor mensen die graag af willen vallen. Om jouw streefgewicht te bereiken, is het dan ook goed om jouw suikerinname te verminderen. En dat kan lastig zijn, want in heel veel (verpakte) producten is suiker verwerkt. Probeer kant-en-klaar producten te vervangen door verse producten. Frisdranken zijn ook een belangrijke bron van suiker. Stop ermee, of zet jezelf op rantsoen. Er zijn suikervrije varianten, maar ook die kun je beter met mate drinken. De suiker-vervangers zijn namelijk ook niet echt gezond voor je.

Kleine porties nemen

Als je wilt afvallen, is het de bedoeling dat je niet te veel eet. Een tip om af te vallen is dan ook om te eten in kleine porties. Wat hierbij handig kan zijn, is een klein bord gebruiken in plaats van een groot bord. Een kleine portie op een klein bord lijkt namelijk groter dan een kleine portie op een groot bord. Hoewel dit natuurlijk niet zo is, denken je hersenen op deze manier wel dat je genoeg hebt gegeten. Het eten van kleine porties is dus zeker een goede tip om in je achterhoofd te houden als jij graag een paar kilo kwijt wilt raken. Ook dit kun je geleidelijk doen. Zodat het niet echt moeilijk is. Steeds een klein beetje minder eten. Dan krijg je geen hongergevoel.

Afvallen door bewegen

Naast gezonder eten is er nog een belangrijke factor bij afvallen: veel bewegen. Door veel in beweging te zijn ben je namelijk gezond bezig. Je kunt dit natuurlijk doen door te sporten, maar als jij niet zo’n sportliefhebber bent kun je er uiteraard ook voor kiezen om gewoon even vaker een rondje te fietsen of een wandeling te maken. Neem de trap in plaats van de lift: ga zo maar door. De combinatie van gezonder eten en meer bewegen kunnen jou er zeker bij helpen om kilo’s kwijt te raken!

Vraag hulp aan je huisarts

Wil je echt flink afvallen? En is dat nodig voor je gezondheid? Met een BMI boven de 30 is het belangrijk voor je gezondheid om af te vallen. Dan is het een goed idee om je huisarts om hulp te vragen. Hij of zij kan dan ook gelijk jouw bloeddruk, cholesterol en bloedsuikerwaarde bepalen. Om te kijken of je nog wel gezond bent. Artsen kunnen ervoor kiezen om geneesmiddelen zoals Saxenda voor te schrijven. Dit zou ervoor zorgen dat je sneller voldaan bent en geen honger hoeft te voelen. Maar dat is alleen nodig als het je zelf niet lukt om kleine stappen naar een gezonder leven te nemen.

Vier je succes en wees trots op jezelf

Het allerbelangrijkste bij het afvallen is dat je er zelf de motivatie voor hebt. Dit betekent dan ook niet dat als je een dag gezond hebt gegeten, je de dag erna weer in je oude gewoontes moet terugvallen. Als je echt een paar kilo kwijt wilt raken, moet je echt doorzetten en je motivatie behouden. Verzin een beloning voor jezelf als je het juiste resultaat boekt. Nieuwe kleding, een extra dagje vrij. En vier je succes! Uiteindelijk mag je dan heel blij en supertrots zijn op jezelf en het resultaat!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *