Kinderopvang moet flexibeler

Onafhankelijk onderzoek, in opdracht van KISS4KIDS, laat zien dat kinderopvangorganisaties onvoldoende inspelen op de wensen van ouders. Deze wensen hebben betrekking op de flexibiliteit van het opvangrooster. Het gaat hierbij vooral om het ruilen van uren, de afname van extra uren, de mogelijkheid tot wisselende opvangroosters en het verwijderen van vakantiedagen uit het opvangrooster. Het merendeel van de ouders waardeert deze mogelijkheden als belangrijk tot zeer belangrijk bij hun kinderopvang.

Het onderzoek is uitgevoerd om de wensen van ouders rondom de flexibiliteit van kinderopvang te achterhalen. Bij de invoering van de nieuwe wet kinderopvang was de verwachting dat de kinderopvangorganisaties marktgerichter zouden worden. Dit blijkt echter niet het geval te zijn.

Het blijkt dat bijna de helft van de respondenten hun kinderopvangorganisatie onvoldoende flexibel vindt. Deze onvrede is vooral het gevolg van het niet kunnen ruilen van uren / dagdelen en het niet kunnen afnemen van extra uren. Van de ouders die deze mogelijkheden niet hebben, zou driekwart er wel graag gebruik van willen maken.

Tevens komt uit het onderzoek naar voren dat bijna de helft van respondenten denkt teveel uren te betalen. Dit percentage ligt bij de buitenschoolse opvang zelfs nog hoger. In 57 % van de gevallen betalen ouders voor officiële feestdagen, die vallen op ingeroosterde opvangdagen. Daarnaast betaalt bijna tweederde van de ouders voor vrije dagen en vakantiedagen, terwijl hun kinderen niet opgevangen worden.

De zeggenschap van ouders wordt steeds groter. Ouders willen meer flexibiliteit en willen niet betalen voor uren die ze niet afnemen. Het onderzoek toont aan dat ouders die een flexibel rooster hebben, aanzienlijk meer tevreden zijn dan ouders die een star rooster hebben. Bij kinderopvang is het aanbieden van een flexibel rooster de basis voor klantgericht werken.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.