‘Geen 16? Geen druppel’

Minister voor Jeugd en Gezin André Rouvoet en de Werkgroep Alcohol en Jongeren hebben afgelopen week een nieuw gezamenlijk logo gelanceerd: ‘Geen 16? Geen druppel’. Doel van dit logo is om ouders en jongeren duidelijk te maken dat alcohol drinken onder de 16 jaar niet OK is. Het logo zal gebruikt gaan worden door alle leden van de Werkgroep Alcohol en Jongeren en maakt duidelijk dat je voor je 16e niet moet drinken. Geen druppel. Uit onderzoek onder ouders en pubers in opdracht van het ministerie voor Jeugd en Gezin bleek deze week dat ouders relatief veel weten over alcohol en zich bewust zijn van de gevaren voor hun kinderen. Zij vinden het daarom belangrijk om hier grenzen aan te stellen. Toch blijkt het in de praktijk lastig om de wettelijke leeftijdsgrens van 16 jaar ook in het gezin tot de norm te maken. De boodschap dat kinderen voor hun 16e niet moeten drinken is niet nieuw.

Op dit moment zijn er ook allerlei andere initiatieven om ouders en jongeren hierop te wijzen. Deze initiatieven zijn afkomstig van de overheid, gezondheidsinstellingen, sportverenigingen en bedrijfsleven zoals alcoholbranche, detailhandel en horeca. Er zijn zowel landelijke, regionale als lokale campagnes. Achter de schermen wordt veel overlegd om deze inspanningen zoveel mogelijk te coördineren. Deze samenwerking wordt nu ook zichtbaar gemaakt in de vorm van het logo: ‘Geen 16? Geen druppel’. Deelnemers aan de Werkgroep Alcohol en Jongeren zijn: het ministerie van VWS, het ministerie voor Jeugd & Gezin, het ministerie van Justitie, het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Koninklijke Horeca Nederland, NOC*NSF, Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, Trimbos Instituut en de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik. Het logo zal te zien zijn op diverse landelijke, regionale en lokale websites, op flyers, posters en ander voorlichtingsmateriaal en als vervanging van de nu gebruikte slogan bij reclames voor zwak-alcoholhoudende dranken: ‘Alcohol onder de 16 natuurlijk niet’. Minister Rouvoet (Jeugd en Gezin) en Philip de Ridder (voorzitter STIVA en CEO Heineken Nederland) verrichten samen met vertegenwoordigers van Koninklijke Horeca Nederland, het Trimbos Instituut, het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel en NOC*NSF de aftrap van het nieuwe logo. Het logo zal op tal van plaatsen terug te vinden zijn: op scholen, bij sportverenigingen, in uitgaansgebieden, in winkels, op televisie en in tijdschriften.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.