Boektip: Praten met je puber, Annette Heffels

recensie door: Anne-Marijn Küthe
In haar boek ‘Praten met je puber’ bespreekt Annette Heffels een breed scala aan onderwerpen: de factoren die bepalend zijn voor het welzijn van pubers, de communicatie tussen pubers en hun ouders, de omgang met geld, de verlokkingen van roken, alcohol en drugs, de ontluikende seksualiteit, het belang van de vrienden, de overgang van de basisschool naar de middelbare school komen allemaal aan bod.

Heffels gebruikt klare taal en het boek is dan ook plezierig om te lezen. Ook bijzonder is het feit dat de auteur de zaken vanuit meerdere hoeken belicht: vanuit haar theoretische vakkennis, haar professionele ervaringen als psycholoog en –last but definitely not least– vanuit haar eigen beleving als moeder. Wat ik vooral heb onthouden is dat ouders hun kinderen liefde moeten geven en de mogelijkheid om zelfstandig te worden. Een variant op wortels en vleugels, in zekere zin.

Heel nuttig zijn de tips over het communiceren met je puber. Sta eerst eens stil bij het soort gesprek dat je wil voeren. Wil je je kind helpen om zijn gevoelens en gedachten te verwoorden? Of wil je je kind helpen om te onderzoeken of bepaalde gedachten wel kloppen? Dat vergt een andere benadering dan als je je stoort aan het gedrag van je puber en met hem wil praten over wat daarin veranderen moet.

Heffels geeft ook de belangrijkste valkuilen aan voor ouders van pubers al het om regels gaat. Sommige ouders houden heel rigide vast aan regels. Het andere uiterste is dan weer als ouders te toegeeflijk worden in deze levensfase van hun kinderen. Beide benaderingen leiden vaak tot problemen. Het zoeken naar een middenweg loont de moeite.

Ontroerend vond ik het slotwoord waarin de schrijfster het had over haar uit huis wonende kinderen. Het boek is een aanrader voor ouders van pubers.
Bestel hier dit boek bij bol.com voor 18,99 euro.