Werkende moeders kiezen massaal voor ondernemerschap

Vandaag presenteert E-Coaching Company de uitkomsten van haar onderzoek naar het combineren van werk en moederschap. Het onderzoek wijst uit dat bedrijven nog steeds grote moeite hebben met het succesvol implementeren van structuren die een goede combinatie van werk en moederschap mogelijk maken. Vrouwen kiezen steeds vaker voor zelfstandig ondernemerschap om hun ambities te verwezenlijken.

E-Coaching Company wilde met dit onderzoek een signaal afgeven aan het bedrijfsleven dat ondanks alle ambitieuze plannen hun vrouwelijk kapitaal maar moeizaam aan zich weet te binden. Het is absoluut nog geen uitgekauwd thema, anno 2010 blijkt het nog steeds een pijnlijk actueel probleem.

Flexibel werken en betere verdeling zorgtaken
De uitkomsten laten zien dat vrouwen bij het combineren van werken en moederschap nog steeds tegen behoorlijk wat (praktische) obstakels aanlopen. Voor een groot deel komt dit voort uit een verouderd arbeidsethos en masculiene bedrijfsculturen die maar moeizaam willen veranderen. Veel bedrijven laten een nieuw bewustzijn zien naar buiten toe maar uit de cijfers van het onderzoek blijkt dat het niet tot nauwelijks gerealiseerd wordt in de praktijk.

“Organisaties zijn nog nauwelijks ingesteld op de ambities van vrouwen. Vrouwen willen graag werken, op een goed niveau, maar ze willen meer dan dat” zegt Martine Chambone, oprichter van E-Coaching Company, zelf ook moeder van twee kinderen. “De zorg voor het gezin en zelfontplooiing staan minstens even hoog op de agenda. En de juiste balans vinden tussen deze ambities is nog steeds een hele klus voor de moeders van nu.”

Uit de enquête blijkt overduidelijk dat vrouwen echt graag willen, positief zijn ingesteld maar bedrijven en overheid faciliteren nog onvoldoende. Met name hoogopgeleide vrouwen die deeltijd willen werken, missen nog te vaak aansluiting tussen hun opleidingsniveau en de aangeboden functies. Ook de wachtlijsten en met name de kwaliteit van de kinderopvang zijn zorgpunten. Toch geeft slechts 16% van de vrouwen aan behoefte te hebben aan meer kinderopvang om haar ambities te verwezenlijken. Nee, zegt 64 %, een goede balans tussen werk en privé moeten worden gezocht in flexibel werken (tijd en plaats) en een betere verdeling van zorgtaken tussen beide partners. Slechts een kwart van de vrouwen geeft aan dat de partner voldoende bijdraagt aan zorg en huishouden. Iets wat zwaar drukt op haar verantwoordelijkheidsgevoel naar het thuisfront. Door de vrouwen wordt aangegeven dat het voor mannen nog steeds niet echt geaccepteerd is wanneer ze hun werk anders willen inrichten omwille van de zorg voor het gezin. De angst om hun carrière op het spel te zetten, is nog altijd erg groot.

Loondienst versus zelfstandig ondernemen
Maatschappelijk gezien is het al een duidelijke trend, één op de drie startende ondernemers is een vrouw. Binnen dit onderzoek geeft ook nog eens ruim eenderde van de vrouwen in loondienst aan het ondernemersschap te overwegen om zo meer uitdaging te vinden in haar werk en een betere combinatie tussen werk en gezin te kunnen bewerkstelligen. Van de deelnemers die al een eigen bedrijf hebben zegt 75% dat ze werk en gezin beter kunnen combineren dan toen zij in loondienst werkten. Blijkbaar is het ondernemerschap het aantrekkelijke alternatief geworden voor werken in loondienst, ondanks het feit dat cijfers laten zien dat de hoeveelheid werk en inkomsten behoorlijk kunnen tegenvallen als zelfstandig ondernemer. “Een gemiste kans voor het bedrijfsleven, zij moeten snel gaan schakelen om grotere verliezen te voorkomen” aldus Martine Chambone.

Drijfveer
Chambone merkt op: “Maatwerk binnen organisaties is essentieel voor het binnenhalen en behouden van vrouwelijk kapitaal. Iedere levensfase vraagt een andere verdeling van arbeid en zorg, er is dus geen ‘one-size fits all’ formule. Bedrijven moeten zich realiseren dat een gelukkige medewerker, man of vrouw, de meest efficiente manier is van het verhogen van de productiviteit. Een goede balans tussen werk en privé is vandaag de dag de belangrijkste drijfveer om voor een specifieke baan of werkgever te kiezen. Work-Life Balance moet binnen organisaties breed gedragen worden. Het is meer dan alleen een PR tool, het is bittere noodzaak geworden.”

Inmiddels loopt hetzelfde onderzoek onder werkende vaders. In het najaar van 2010 zal het boek van Martine Chambone verschijnen met de werktitel: ‘Vader 2.0 & Moeder 2.0′ Work-Life Balance anno 2010. Daaraan gekoppeld zullen diverse workshops en trainingen worden aangeboden voor particulieren en bedrijven die met dit thema aan de slag willen.

Voor meer informatie: www.ecoachingcompany.nl

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.