Ondernemende vrouwen, wat is jouw marketingstrategie?

door: Vivienne Westerhoud.

Ondernemende vrouwen, wat is jouw marketingstrategie?

ondernemende vrouwenOndernemende vrouwen zijn er genoeg. En er zullen er de komende jaren nog veel bijkomen. Misschien jij ook? Denk jij erover om de stap naar het ondernemerschap te zetten. Misschien zit je nu in een vaste baan, of ben je op zoek naar een nieuwe functie. Je wilt doen waar je goed in bent. En je wilt de vrijheid om te werken op tijden die jou uitkomen. Het ondernemerschap is daarvoor de meest ideale keuze. Maar hoe pak je dat aan? En hoe weet je of jouw product, dienst of idee levensvatbaar is? Het is belangrijk om eerst je idee goed op papier te zetten. Voor jezelf en voor eventuele investeerders. Voordat je van start gaat is het ook belangrijk een goed marketing plan te maken, waaruit je voor jezelf de lijnen uit zet en een analyse kunt maken van de bedreigingen en de kansen in de markt. Succesvolle ondernemende vrouwen bereiden zich goed voor op het ondernemerschap.

4 tips voor een goede marketingstrategie

Hoe zet je jouw product of dienst goed in de markt? Maak eerst een marketingplan. Daarin staat concreet wat je aan marketingactiviteiten wilt ondernemen. Je maakt er de kans op een succesvolle start aanzienlijk groter mee.

  1. Analyseer jouw bedrijf

Voordat je gaat nadenken over waar jij met jouw product of dienst naartoe wilt, is het van belang om eerst te onderzoeken hoe jouw startende onderneming ervoor staat. Wat zijn je middelen, welke connecties heb je, wat is de status? Zorg ervoor dat je bij het maken van deze analyse voldoende details geeft over de huidige financiële situatie in omzetcijfers, marktpositie en dergelijke, de kenmerken van je product of dienst, welke materialen heb je nodig, hoeveel personeel wil je aannemen, hoe wil je dat gaan managen? Wat is de bedrijfscultuur die je voor ogen hebt met jouw bedrijf? En waar ga je werken, houdt je kantoor, productieruimte en hoe is de bereikbaarheid daarvan?

  1. Bepaal jouw doelgroep

Een belangrijk onderdeel van het opstellen van een marketingplan is het vaststellen van de doelgroep. Jij moet straks goed weten voor wie je de producten of diensten maakt en aan wie je deze aan wilt bieden. Wie zijn deze klanten, wat hebben zij nodig en hoe kun je ze bereiken, zijn belangrijke vragen die je kunt stellen.

  1. Wat doet de concurrent?

Of je nou net een webwinkel in kinderkleding hebt geopend of aan de slag wilt als coach, als ondernemer krijg je te maken met concurrerende bedrijven. Bekijk ze goed en bepaal wat jij denkt dat hen succesvol maakt. Of juist niet. Neem goede dingen over, maar waak ervoor om teveel anderen na te doen, Jezelf onderscheiden in de markt is ook belangrijk. Vind daarin je balans. Probeer een ‘unique selling proposition’ (USP) vast te stellen met betrekking tot jouw dienst of product. Wat is de belangrijkste aantrekkingskracht van jouw merk? Een USP kan op meerdere onderdelen van jouw bedrijf van toepassing zijn, bijvoorbeeld een duurzaam productieproces of een uitgebreid service- en onderhoudsbeleid voor klanten.

  1. Maak een SWOT-analyse

De SWOT-analyse is een bekend begrip in de marketingwereld. Het is in feite een analyse van sterke en zwakke punten, zodat je makkelijker concreet kunt maken of een nieuwe product of dienst potentie heeft om de markt te veroveren. Soms is de markt heel groot en hoef je deze niet helemaal te hebben, dan is niche binnen die markt voor jou al genoeg om succesvol mee te zijn. Met een SWOT analyse breng je jouw krachten en zwakheden in beeld en analyseer je de kansen en bedreigingen in de markt voor jouw bedrijf.

Marketingmaterialen ontwikkelen

Met de juiste analyse en strategie kun je heldere, meetbare doelen stellen voor de toekomst van jouw bedrijf. Als je doel helder is, kun je budgetten vaststellen en een actieplan opstellen. Het plan geeft over een bepaalde tijdsperiode aan welke marketingactiviteiten je wilt ondernemen om je doel te bereiken. En voordat je geld uitgeeft, probeer na te gaan of jouw uitgaven voldoende extra inkomsten kunnen genereren. Hoe zet jij jouw marketingeuro’s het meest efficiënt in? Waar kun je gemakkelijk en voordelig marketing materiaal laten drukken? Wil je flyers drukken? Ga je op een beurs staan om deze uit te delen? Stuur je ze op? Of ga je bedrijven langs om deze persoonlijk af te geven? Denk er goed over na, probeer ook verschillende methodes uit om te kijken wat het meeste oplevert. Houd een vinger aan de pols bij elke actie die je onderneemt.

Ondernemende vrouwen zijn vaak goed in marketing. Maak je plan en vergeet nooit vooral jezelf te zijn in al je communicatie. Want in de service en in het persoonlijke contact met klanten ligt de sleutel voor klantbinding. Mensen kopen nu eenmaal liever van een mens dan van een bedrijf. Dus laat jezelf zien!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.