Home / Kind & Puber / Slecht slapen voor kinderen is ongezond, tips voor beter slapen!

Slecht slapen voor kinderen is ongezond, tips voor beter slapen!

slecht slapenKinderen die ’s nachts niet kunnen slapen, ondervinden daar overdag veel nadelen van. Ongeveer 15 procent van de jonge kinderen heeft er last van. Door hun slaaptekort zijn zij overdag moe, slaperig en kunnen zij zich slecht concentreren. Dat is op zich al vervelend en heeft ook gevolgen voor de prestaties op school. Ze kunnen minder goed presteren omdat ze niet fit zijn. Ook neemt de kans op overgewicht toe als kinderen slecht slapen. Wat kun je daar als ouder aan doen?

Slecht slapen, hoe erg is dat?

Een goede nachtrust is onontbeerlijk voor je kind. Een kind dat slecht slaapt, is overdag niet alleen moe en weinig geconcentreerd, maar kan ook andere gezondheidsproblemen krijgen. Zo wijst recent onderzoek uit dat zeventig procent van de kinderen met depressieve klachten een slaapstoornis heeft. Kinderen met slaapproblemen hebben ook veel kans op neuroses. Ook het gewicht van een kind wordt beïnvloed door slecht slapen. Door het slaaptekort produceren de hersenen minder Leptine. Leptine staat ook wel bekend als het ‘hongerhormoon’, dat het gevoel van verzadiging regelt. Bij kinderen die slecht slapen neemt de productie van Leptine af en daarmee het functioneren van het verzadigingsgevoel. Zij voelen zich minder snel vol, waardoor zij extra risico lopen op overgewicht. Ook is uit onderzoek gebleken dat kinderen met slapeloosheid gemiddeld weinig zelfvertrouwen hebben.

Oorzaken van slecht slapen

Slaaptekort bij kinderen kan veroorzaakt worden door een stoornis van de biologische klok. Als deze zogenaamde biologische klok verkeerd is afgesteld, kunnen kinderen te laat inslapen en te laat wakker worden. Deze verstoring kan meerdere oorzaken hebben. Bijvoorbeeld slecht slaapgedrag. Denk aan kinderen die in bed series kijken via Netflix of sms’jes sturen naar hun vrienden. Ook voeding kan een oorzaak zijn. Kunstmatige kleurstoffen en conserveringsmiddelen in voeding kunnen hyperactief gedrag bij kinderen geven. Zij voelen dan niet meer goed wanneer zij moe zijn. Het slaapritme wordt op den duur verstoord.

Tips om beter te slapen

Let op de slaapuren van je kind
Kleuters moeten elf tot dertien uur slapen. Kinderen in de basisschoolleeftijd tien tot elf uur. En pubers hebben aan negen uur slaap genoeg. Als je op tijd ontdekt dat je kind te weinig slaapt, kun je ook tijdig aan een oplossing werken.

Volg een vast ritueel bij het slapengaan
Volg elke avond een vast ritueel bij het naar bed gaan. Doe je kind bijvoorbeeld eerst in een warm bad. Daar kan hij of zij al beter door ontspannen. Stop je kindje in, zing een slaapliedje of vertel een verhaaltje. Geef je kind dam een dikke knuffel en doe het licht uit. Elke avond precies zoals de avond ervoor. Doe rustig aan en speel geen wilde spelletjes meer met je kind, vlak voor het slapengaan.

Treed op en hanteer regels
Treed op! Kinderen van ouders die duidelijke regels hanteren, hebben minder vaak slapproblemen dan kinderen van ouders die alles altijd maar goed vinden. Bedenk dus dat jij je kind echt helpt als je strengere regels hanteert. Elk kind zoekt grenzen op. Geef deze duidelijk aan. Dat biedt een veilige ruimte voor je kind, waarbinnen het kan experimenteren en spelen en leren.

Geef je kind gezond eten
Gezond eten is de basis voor elk kind om te kunnen groeien en gezond te blijven. Geef je kind rond bedtijd geen eten of drinken met cafeïne, zoals cola of chocolademelk. En zoek ook voor overdag alternatieven voor snoepgoed met kleurstoffen en teveel suikers. Denk aan groente, fruit en noten.

Houd het daglicht buiten de slaapkamer
Zorg voor een donkere kamer als je kind gaat slapen. Als in de zomer de zon laat ondergaat en in de vroege ochtend al door de ramen schijnt, is het voor veel kinderen moeilijk om lang genoeg te slapen. Raamdecoratie is daarom een belangrijk onderdeel voor het helpen voorkomen van slaapproblemen. Een paar goede rolgordijnen, die het daglicht buiten houden is daarom geen overbodige luxe.

Heb jij nog andere tips, die jouw kind helpen beter te slapen? Deel ze dan hieronder!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *