Home / Gezond Eten / Eetgedrag en de macht van je omgeving

Eetgedrag en de macht van je omgeving

eetgedragDe psychologie van het eetgedrag heeft de focus in het boek Gezond & Blij zonder diëten van Ay Lin Kho. Volgens haar is onbewust eetgedrag de oplossing om gezonder te leven. Van crashdiëten en hypes word je niet blij, maar van de juiste handvatten, kennis en aanpassingen in eetgedrag word je wel Gezond & Blij! Ontelbare onderbouwde voorbeelden komen in haar boek voor zodat je munitie hebt om je tegen je brein te weren en zo gezonder te leven door meer of minder te eten.

Onbewust 20% meer of minder eten

Je omgeving houdt je gemakkelijk voor de gek. Zaken als verpakkingen, de grootte van je bord, verschillende soorten eten, kleuren en zelfs zoiets eenvoudigs als een menukaart, kunnen er nog zo onschuldig uitzien, helaas zorgen ze wel ervoor dat je mogelijk meer eet. Je denkt waarschijnlijk dat deze dingen niet veel invloed op jou hebben, maar onderzoekers hebben het keer op keer getest. Het is echt zo: je eet zo’n 20% meer vanwege je omgeving. Het goede nieuws is dat het omgekeerde ook waar is. Je kunt je omgeving ook gebruiken om minder te eten en daarvoor hoef je maar een paar dingen in je keuken en in je denkwijze te veranderen.

Het is beter om aan tafel te eten dan voor de televisie of aan je bureau. De gedachte hierachter is dat prikkels in je omgeving invloed op je hebben. Als je niet weet dat je meer eet van grotere borden of als je voor de tv zit en afgeleid bent, dan kun je dit gedrag blijven vertonen. Automatisch eet je dan meer dan je lief is.

Eetgedrag, je brein houdt je wel degelijk voor de gek

Het vreemde is dat wij mensen niet geloven dat wij onszelf voor de gek houden. Zelfs wanneer je deelnemers aan een onderzoek achteraf met de resultaten confronteert, geloven ze het nog steeds niet. Sommigen beweren dat ze te moe waren om zich te concentreren, of zelfs dat de onderzoeker de producten heeft gewijzigd. Eigenlijk is dit helemaal niet zo goed, want als je niet gelooft dat je meer at omdat je een grotere portie kreeg voorgeschoteld, of omdat je een gezinsverpakking had gekocht, dan blijf je te veel eten. Je brein neemt heel eenvoudig een loopje met je.

foto borden: © Copyright Gezond & Blij zonder diëten
Je brein houdt je bij deze foto twee keer voor de gek! De eerste keer omdat je denkt dat er evenveel soep in de borden zit. Helaas: Er zit twee keer zoveel soep in het grote bord. De tweede keer omdat je voor een tweede keer opschept bij het grote bord omdat je brein denkt dat er weinig soep in het grote bord was.

Ay Lin Kho is voedingswetenschapper en schrijver van het boek Gezond & Blij zonder diëten. Bovenstaand stuk is een passage uit Hoofdstuk 5: Schijn bedriegt! Onbewust eten

Heb je een persoonlijke coach nodig waar je niet naar toe hoeft te gaan? Of wil je meer weten over voeding, gezondheid en je eetgedrag. Dan is het boek Gezond & Blij zonder diëten een aanrader.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *