10 tips om uitstelgedrag te voorkomen of te genezen

door: Lorraine Simoons, www.so-organized.nl.

Heb jij ook wel eens de neiging om taken waar je geen zin in hebt te laten liggen? Ben jij zo iemand die zegt: dat komt morgen wel? Met als gevolg, hijgende deadlines in je nek, een lege koelkast en geen warme wintersokken om aan te trekken. Uitstelgedrag overkomt iedereen wel eens. Het vervelende is dat het je zo’n knagend gevoel kan geven.

Daarom als goed voornemen voor het begin van dit jaar: 10 tips om uitstelgedrag te voorkomen of te genezen.

  1. Plan je dag zodanig dat je het meeste doet op de momenten waarop je de meeste energie hebt. Ben je absoluut geen avondmens? Doe dan je moeilijkste taken in de ochtend. Ben je meer actief in de middag? Misschien kun je dan het beste je concentratie taken afronden.
  2. Als je al begint met uitstellen zelfs voordat je ook maar iets aan een project of taak hebt gedaan omdat het zo’n enorme klus is, breek dan de klus in stukken die voor jou hanteerbaar zijn. Maak een takenlijst met elk onderdeel en plan deze in in je agenda met een datum/ deadline bij elk onderdeel. Zet reminders in Outlook op je PC of in het alarm van je mobiel, zodat je steeds wordt herinnerd aan wat er nog te doen staat. Hoe meer je herinnerd wordt aan de doelen die je jezelf stelt, hoe groter de kans dat je die doelen ook haalt.
  3. Heb je last van onderbrekingen, ben je snel afgeleid, zorg dan dat je werkt in een omgeving die niet afleidt van je taak. Schakel je telefoon uit of zet deze op zacht / voicemail. Negeer de deurbel of zet deze uit, zet tv of andere apparatuur met lawaai ook uit. Verwijder alles uit je omgeving waardoor je wordt afgeleid van de klus waarmee je bezig bent. Het helpt je om te focussen en de klus te klaren.
  4. Zorg dat je goed eet, voldoende beweging krijgt en genoeg slaapt. Deze zaken zorgen ervoor dat je je beter kunt concentreren, creatiever bent en taken makkelijker kunt afronden. Je behoudt bovendien je energiepeil langer met gezond eten, bewegen en op tijd naar bed.
  5. Zorg dat je “organized” bent. Chaos om je heen is een vreselijke afleider. Als je goed georganiseerd bent en werkt en woont in een opgeruimde omgeving, kun je je veel beter focussen op je taken in plaats van op de troep. Als je achter je bureau zit, zorg voor een leeg bureau met alleen die spullen erop die je nodig hebt voor die taak. Ben je klaar, ruim dat dan op en pak de spullen voor de volgende klus.
  6. Vraag hulp! Ken je iemand die zich goed kan concentreren, geen last heeft van uitstelgedrag en lekker kan doorwerken, ga samenwerken! Je hoeft niet hetzelfde werk te doen, soms helpt het al wanneer je in dezelfde ruimte zit. Je krijgt vanzelf energie van een actief en geconcentreerd iemand om je heen. Is het niet mogelijk om in één ruimte te werken, vraag dan of die persoon jou controleert op wat je bereikt. Zo heb je een stok achter de deur om je taken af te krijgen.
  7. Wees niet bang om iets niet helemaal af te maken of niet helemaal perfect te doen. Als je wacht tot het moment waarop je denkt iets helemaal perfect te kunnen afronden, dan kun je wachten tot je een ons weegt, dat moment komt nooit. Begin gewoon en wees niet te streng tegen jezelf. Het feit alleen al dat je een taak aanpakt is al een schouderklopje waard. Beloon jezelf dan ook. Aan de andere kant, kun je ook tegen jezelf zeggen dat je iets niet mag doen, wanneer je je gestelde doeltijd niet haalt. Bijvoorbeeld: je mag niet naar je favoriete serie kijken op tv wanneer je de administratie niet af hebt.
  8. Stel jezelf doelen die je kunt halen. Wanneer je teveel doelen op je actielijst hebt die eigenlijk te hoog gegrepen zijn, lukt het je nooit om ze af te krijgen. Doe wat je kunt en waar je goed in bent. Voor het overige, bedenk of je die klus wel moet doen. Kun je zonder? Delete dat onhaalbare project. Delegeer taken, verdeel klussen, doe iets samen met iemand die er beter in is dan jij en je zult zien dat je to-do lijst een stuk makkelijker hanteerbaar wordt.
  9. Zorg dat je de taken die je moet doen, op een zo leuk mogelijke manier doet. Dus in een prettige omgeving, met een ontspannen sfeer, en je zult zien dat je de klus dan fluitend afrondt.
  10. Mocht je toch tegenslag krijgen om wat voor reden, zorg dat je een back-up plan hebt. Iets anders kan doen, iemand kan raadplegen of de boel even de boel kan laten. Maar laat tegenslag niet de reden zijn voor tèveel uitstel.

Succes met de start van 2009!

Lorraine Simoons
Professional Organizer

www.so-organized.nl

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.