Home / Mooi & Gezond / Hardlopen? Goed voorbereiden voor het beste resultaat

Hardlopen? Goed voorbereiden voor het beste resultaat

HardlopenHeb jij het voornemen te starten met hardlopen dit jaar? Of ben je misschien al begonnen? Zorg dat je goed voorbereid op pad gaat. Kies het juiste materiaal, kies een goede route, een schema om mee te beginnen en de juiste bescherming tegen blessures. Waar moet je allemaal aan denken als je start met hardlopen?

Hardlopen en de juiste schoenen

Kies de juiste schoenen als je begint met hardlopen. Goede schoenen dempen de klappen van het telkens neerkomen na elke stap of sprong. Een schoen met goede vering kan het verschil maken. Het verschil tussen ontspannen lopen en blessures in de rug en benen doordat de klappen door je lichaam opgevangen moeten worden. De juiste schoenen zijn dus van groot belang. Schoenen die  speciaal gemaakt zijn om mee hard te lopen.

Ondersteun zwakke plekken

Heb je zwakke plekken in je lichaam? Zorg ervoor dat je deze ondersteunt. Heb je bijvoorbeeld zwakke enkels? Dan kan een enkelbrace voor ondersteuning zorgen. Als je deze draagt, voorkom je dat je op ongelijk wegdek of onverwachte bewegingen door je enkel zakt.

Bouw jouw schema op

Veel mensen denken dat het ze nooit zal lukken om twintig kilometer aan een stuk te lopen. Maar iedereen kan leren hardlopen. En het kost helemaal niets. Op het juiste materiaal na. Als je net begint met hardlopen en je conditie is nog slecht, dan kun je een schema volgen waarmee je in een paar weken tijd leert een paar kilometer achter elkaar te lopen. Zulke hardloopschema’s vind je gemakkelijk op internet. Deze beginnen met bijvoorbeeld drie keer één minuut hardlopen en telkens een stuk wandelen. En ook al klinkt dat zinloos, een goede conditie begint echt met een minuut hardlopen. Je komt in kleine stappen tot grote resultaten.

Kies de juiste ondergrond

Een natuurlijke ondergrond als zandpaden en bospaden hebben als voordeel dat ze verend zijn ten opzichte van beton of asfalt. Dat is beter voor je knieën en rug. Maar aan de andere kant, kun je op onregelmatige ondergrond gemakkelijker je enkel zwikken. En vergis je niet, blijvende blessures kun je dan gemakkelijk oplopen. Dus het gevaar om een acute blessure op te lopen is op een harde ondergrond weer veel kleiner, maar kan schade geven op de langere duur. Besteed dus veel aandacht aan de plek en route die jij wilt gaan lopen en let daarbij goed op het wegdek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *