Home / Ondernemen / Structuur op je werkplek? Zo doe je dat!

Structuur op je werkplek? Zo doe je dat!

Wil jij structuur op je werkplek?

structuurOpruimexperts roepen het al jaren: chaos in je huis is chaos in je hoofd. En dat geldt natuurlijk ook voor je werkplek. Maar met deze handige tips stel jij gelukkig snel orde op zaken. Lees de tips om meer structuur op je werkplek te krijgen!

Een gestructureerde werkplek bespaart tijd en energie

Je bent de hele dag druk aan het werk. Het ene moment stuur je een e-mail aan een klant en het volgende moment moet je vergaderen of een presentatie geven. Door al deze verschillende taken is het vaak lastig om overzicht te bewaren. Een rommelig kantoor maakt dit alleen maar erger. Want waar is dat verslag gebleven dat zo belangrijk is? Of wat stond er ook alweer op dat to-do lijstje dat je gisteren had gemaakt? Het kost onnodig veel tijd en energie als je steeds op zoek moet naar de juiste spullen of paperassen. Het werkt dus erg belemmerend. Met een gestructureerd kantoor heb je dit probleem niet meer. Jij kunt je volledig gaan focussen op je werk.

Houd je bureau zo leeg mogelijk

Structuur op de werkplek begint natuurlijk bij het bureau. Veel mensen hebben de neiging om het helemaal vol te bouwen. Toch is het beter om je bureau zo leeg mogelijk te laten. Dit creëert orde én het zorgt voor rust in je hoofd. Een handige tip is om alleen de spullen bij de hand te houden die je op dat moment nodig hebt. De rest berg je overzichtelijk op in een kantoorkast of een verrijdbaar ladeblok. Belangrijke papieren documenten kun je overigens het beste meteen archiveren in een multomap. Let er dan wel op dat je een logische indeling aanhoudt. Op deze manier kun je de juiste map gemakkelijk terugvinden.

Heb jij al een prikbord of een whiteboard?

Je hebt vast wel wat losse papieren rondslingeren met telefoonnummers, to-do lijstjes of goede ideeën. Deze kleine memoblaadjes ben je vaak als eerste kwijt. Daarom heeft elke werkplek een prikbord of een whiteboard nodig. Een whiteboard is eigenlijk een moderne variant van het aloude prikbord. Hierbij werk je niet met punaises maar met magneten. Het handige van deze whiteboards is dat je ook met een stift op kunt schrijven. Zo weet je zeker dat je dat belangrijke telefoonnummer niet meer kwijtraakt.

Vergeet je digitale werkplek niet

Een opgeruimd kantoor is een goede eerste stap. Maar daarnaast moet je echt aan de slag met je digitale werkplek. En dan bedoelen we vooral de mailbox. Als je alle e-mails in je inbox laat staan dan wordt het al snel chaotisch. Daarom is het verstandig om verschillende mappen aan te maken. Heb je een e-mail afgehandeld? Archiveer het dan direct. Je werkdag begint namelijk een stuk prettiger als je niet meteen tegen een volle mailbox aankijkt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *