Home / Geluk & Balans / Slecht slapen? Wat kun je doen om beter te slapen?

Slecht slapen? Wat kun je doen om beter te slapen?

slecht slapenSlecht slapen is een aanslag op je dagelijkse leven. Als je een keertje in je bed ligt en niet kunt slapen, is dat nog geen ramp. Maar als het vaker voorkomt of zelfs elke nacht, dan is dat een groot probleem. De ontspanning niet kunnen vinden, terwijl je eigenlijk heel moe bent. De gedachten en zelfs een paniekerig gevoel dat je niet loslaat, omdat je weet dat je de volgende dag weer naar je werk moet. Of voor je kinderen moet zorgen. Zonder slaap worden de dagen zwaar en het is steeds moeilijker je emoties in de hand te houden. Zeker als er veel van je gevraagd wordt op een dag. Een paar tips, die jou kunnen helpen met slecht slapen af te rekenen!

Langzaam toewerken naar rust

Heb je een drukke dag, waarin je veel moet onthouden? Heen en weer rent tussen werk en kinderen en alles voor iedereen moet onthouden? Voel jij je verantwoordelijk voor de mensen om je heen? Het is voor elke moeder een belangrijke oefening om los te laten. Loslaten dat alles alleen maar op jouw schouders leunt. Je kunt je kinderen al jong leren dat zij zelf mogen onthouden wanneer de voetbaltraining is en welke spullen zij daar klaar voor mogen leggen. Geef ook taken in het huishouden, zodat je niet na je werk nog eens als een topsporter door het huis hoeft te rennen. Bouw het tempo tegen de avond langzaam af en gun jezelf overdag ook momenten van ontspanning. Word stress de baas. Want stress werkt slecht slapen in de hand. Zorg ervoor dat je niet vlak voor het slapen nog ingewikkelde e-mails  hoeft te schrijven of zwaar huishoudelijk werk hoeft te verrichten. Werk langzaam toe naar rust.

De juiste sfeer in de slaapkamer

Natuurlijk is het belangrijk om een goed bed te hebben om in te slapen. Matrassen uitzoeken en uitproberen is dan ook iets waar je aandacht aan mag besteden. Maar ook de sfeer in jouw slaapkamer helpt mee aan een goede nachtrust. De meest rustgevende kleur is groen. Dus verf een muur groen en kies groene accessoires. Houd de kamer verder rustig. Lees een boek voor het slapen gaan, waar je van kunt genieten. Of, nog beter, kies voor een fijne vrijpartij met je partner. De hormonen die daarbij vrij komen, helpen je als een roosje in slaap te vallen. Probeer zo min mogelijk te praten over ingewikkelde onderwerpen als je met je partner in bed ligt. Geniet van lichamelijke aanraking. Dit vermindert stress en vergroot jullie gevoel van samen zijn.

Gezond eten en drinken

We weten allemaal dat een kop koffie voor het slapen gaan je niet zal helpen om de slaap te vatten. Ook zwarte thee of groene thee met cafeïne is opwekkend en helpt je juist niet ontspannen. Probeer ook een paar uur voor je gaat slapen helemaal niet te eten of te snoepen. En drink geen alcohol. Om je fitter te voelen als je ‘s ochtends opstaat is het beter om zo min mogelijk suiker tot je te nemen. En als je rookt, probeer dan ’s avonds minder te roken. Ook schommelingen in je hormoonbalans kunnen een oorzaak zijn van slecht slapen. Voor vrouwen in de overgang kan een schepje Maca poeder in de yoghurt of de groene smoothie in de ochtend helpen om de balans weer te herstellen. En ben je inderdaad in de overgang? Gun jezelf dan sowieso meer rust. Loop jezelf niet voorbij, luister naar je lichaam. Dat lukt het beste als je niet gelijk bij elk ongemak medicijnen gaat slikken. Veel problemen los je op door goed naar je eigen behoeften te leren luisteren. En jezelf die te gunnen. Elke dag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *