Loslaten en opruimen, maak ruimte voor 2017!

door: Yvonne de Bruin.

Opruimen is loslaten, doe het stap voor stap

loslatenDe grootste valkuil bij goede voornemens is dat je in één keer alles anders wilt doen. Dat voelt lekker, maar zorgt er bij de meeste mensen voor dat ze snel weer stoppen. Misschien heb je dat dit jaar ook al weer ondervonden. Opruimen is loslaten wat je niet meer nodig hebt. En dat kost nu eenmaal tijd. Doe het daarom stap voor stap. Is jouw goede voornemen om nu echt op te ruimen? Met deze 3 tips krijg je het wel voor elkaar:

1 Doe het stap voor stap

Als je nu echt goed wilt opruimen en loslaten, dan heb je misschien de neiging om alles van z’n plek te halen, veel vuilniszakken te vullen en hard te werken. Daarna zit je doodmoe op de bank en ben je nog helemaal niet klaar. Alles staat door elkaar en je ziet eigenlijk niet wat je hebt gedaan. Grote kans dat je teleurgesteld bent en het maar opgeeft. Het kan anders: doe elke dag een beetje. Opruimen is een marathon, geen sprint. En je hebt er veel meer aan als je het in je leven integreert. Dagelijks een kwartiertje en in het weekend misschien een keer een uur. Zo hou je het wel vol. Je ziet nu ook niet meteen resultaat, maar als je gestaag doorgaat, dan komt er na een tijdje zeker ruimte.

2 Focus

Dé manier om wel sneller resultaat te zien is door te focussen. Je kunt steeds hier en daar wat opruimen, maar dan merk je er in eerste instantie niet zoveel van. Als je je concentreert op één plek, dan zie je al snel resultaat. Vooral als die plek niet zo groot is: een lade, een plank, het medicijnkastje, het kastje in de gang, de kapstok. Een andere manier om te focussen is door één soort spullen op te ruimen. Neem bijvoorbeeld kleding en raap alles op wat door het huis heen slingert. Ruim schone kleding op, haal kapotte spullen uit je kast, poets je schoenen. Zo heb je keuze in wat je wilt doen, maar hou je toch focus.


LEES OOK: Boek: Opgeruimd van Marie Kondo
EN Minder rommel in huis, handige tips


3 Wees concreet

Bepaal vooraf wat je gaat doen en wanneer je dat doet. Hoe concreter, hoe beter. Het voornemen om op te ruimen klinkt misschien concreet, maar het is eigenlijk nog vrij vaag. Zelf het voornemen om je werkkamer op te ruimen is nog niet specifiek genoeg. Je weet dan namelijk niet wat je als eerste gaat doen. Verzamel je eerst al je administratie? Sorteer je eerste je boeken? Ga je eerst de oude kranten wegdoen? Je bureaublad leeg maken? Het kan allemaal. Het maakt in het begin vaak niet zoveel uit wat je kiest, het moet allemaal gedaan. De valkuil is dat je daardoor niet kiest en niet weet waar je moet beginnen. En dan doe je uiteindelijk niets. Kies daarom eerst wat je gaat doen en begin daar gewoon mee. Als het toch niet zoveel uitmaakt, kun je ook gewoon ergens beginnen. Kies een stapel en zoek die een kwartier lang uit. Klaar. Morgen verder. Bepaal ook voor jezelf wanneer je gaat opruimen. Als je dat in het midden laat, is de kans groot dat het er niet van komt. Sluit elke opruimactie af door op te schrijven wat je morgen gaat doen en wanneer je dat doet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.